Untersuchung der zerebralen Hämodynamik und des zerebralen Metabolismus bei operativer Myokardrevaskularisation: Konventionelle Herz-Lungen-Maschine (HLM) versus Minimierte Extrakorporale Zirkulation(MECC)

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:355-epub-136162

Krutina, Tanja (2010) Untersuchung der zerebralen Hämodynamik und des zerebralen Metabolismus bei operativer Myokardrevaskularisation: Konventionelle Herz-Lungen-Maschine (HLM) versus Minimierte Extrakorporale Zirkulation(MECC). PhD, Universität Regensburg

[img]
Preview

Publishing license for publications excluding print on demand
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
691Kb

Abstract (German)

Mit dieser Studie konnte gezeigt werden, dass die zerebrale Makroperfusion unter Einsatz der beiden EKZ-Technologien (konventionelle Herz-Lungen-Maschine und Minimierte Extrakorporale Zirkulation MECC) gleichwertig erreicht werden kann und das, bei signifikant niedrigeren Pump-raten der Minimierten Extrakorporalen Zirkulation. Eine signifikant niedrigere Pumprate bedeutet eine geringere mechanische Blutzelltraumatisierung, sowie eine geringere Hämolyserate. Die zerebrale Mikroperfusion ist unter Verwendung der Minimierten Extrakorporalen Zirkulation (MECC) signifikant höher als unter Einsatz der konventionellen Herz-Lungen-Maschine. Der zerebrale Substratmetabolismus ist an der Minimierten Extrakorporalen Zirkulation signifikant günstiger mit konstant niedrigen arteriellen Laktatwerten. Letztendlich ist auch der biochemische Marker (NSE) für eine zerebrale Ischämie unter Verwendung der Minimierten Extrakorporalen Zirkulation deutlich geringer als unter Einsatz der konventionellen Herz-Lungen-Maschine.

Translation of the abstract (English)

This study could show that cerebral macroperfusion can be reached equally with both technologies: conventional extracorporeal circulation (ECC) and minimized extracorporeal circulation (MECC) and this with significantly lower pump flow rates of the minimized extra-corporeal circulation. A significantly lower pump flow rate means a lower mechanical trauma to blood cells as well as less hemolysis of the blood. Cerebral microperfusion is significantly higher with use of the minimized extracorporeal circulation (MECC) compared to conventional ECC. Cerebral substrate metabolism with the minimized extracorporeal circulation is significantly more favorably with consistently lower arterial lactate. At last the biochemical marker (NSE) for cerebral ischemia stays clearly low with the minimized extracorporeal circulation compared to the conventional ECC.

Item Type:Thesis of the University of Regensburg (PhD)
Referee:Prof. Dr. Bernhard M. Graf and PD Dr. Michael Hilker
Date of exam:15 March 2010
Institutions: Medicine > Lehrstuhl für Anästhesiologie
Keywords:MECC- Minimierte Extrakorporale Zirkulation, HLM- konventionelle Herz-Lungen-Maschine, operative Myokardrevaskularisation, zerebrale Hämodynamik, zerebraler Metabolismus, MECC- minimized extracorporeal circulation, ECC- conventional extracorporeal circulation, coronary artery bypass grafting, cerebral hemodynamics, cerebral metabolism
Subjects:600 Technology > 610 Medical sciences Medicine
Status:Published
Refereed:Yes, this version has been refereed
Created at the University of Regensburg:Yes
Owner:Universitätsbibliothek Regensburg
Deposited On:23 Mar 2010 13:45
Last Modified:21 Jul 2011 00:23
Item ID:13616
Owner Only: item control page