Go to content
UR Home

Auswirkungen von depressiven Störungen auf die kognitive Leistungsfähigkeit und die Fahrkompetenz

URN to cite this document: urn:nbn:de:bvb:355-epub-317486

Piendl, Torsten A. (2015) Auswirkungen von depressiven Störungen auf die kognitive Leistungsfähigkeit und die Fahrkompetenz. PhD, Universität Regensburg.

WarningThere is a more recent version of this item available.

[img]
Preview
License: Publishing license for publications including print on demand
PDF
Download (5MB)

Abstract (German)

Depressive Störungen können neben den Erstrangsymptomen „depressive Stimmung“, „Verlust von Interesse oder Freude“ und „erhöhte Ermüdbarkeit“ mit einer großen Anzahl an weiteren Symptomen einhergehen. Folgende kognitive Defizite sind kennzeichnend: Störungen der kognitiven Flexibilität, des Arbeitsgedächtnisses, des freien Abrufs von Gedächtnisinhalten, der geteilten Aufmerksamkeit und von ...

plus

Translation of the abstract (English)

Background: Apart from symptoms like „lowering of mood“, „loss of interest or enjoyment“ and „reduction of energy“ depressive disorders may show many other symptoms. Regarding cognition the following deficits are typical: disturbances of cognitive flexibility, working memory, free recall, divided attention and (some areas) of selective attention. The German guidelines for road and traffic safety ...

plus


Export bibliographical data



Item type:Thesis of the University of Regensburg (PhD)
Date:27 April 2015
Referee:Prof. Dr. Jürgen Zulley and Prof. Dr. Klaus Lange
Date of exam:20 January 2015
Institutions:Medicine > Lehrstuhl für Psychiatrie und Psychotherapie
Psychology and Pedagogy > Institut für Psychologie > Lehrstuhl für Psychologie III (Biologische, Klinische und Rehabilitationspsychologie) - Prof. Dr. Klaus W. Lange
Keywords:Depression, affektive Störung, Kognition, Neuropsychologie, Kognitionspsychologie, Fahrtauglichkeit, Fahreignung, Fahrprobe, Fahrverhaltensprobe, Verkehrspsychologie, Aufmerksamkeitsfunktionen, kognitive Beeinträchtigungen, affective disorder, cognition, neuropsychology, cognitive psychology, driving performance, psychometric performance, fitness to drive, cognitive impairment, driving ability, driving test
Dewey Decimal Classification:100 Philosophy & psychology > 150 Psychology
Status:Published
Refereed:Yes, this version has been refereed
Created at the University of Regensburg:Yes
Deposited on:27 Apr 2015 11:45
Last modified:07 Jul 2016 08:54
Item ID:31748

Available versions of this item

Owner only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

  1. Homepage UR

University Library

Publication Server

Contact:

Publishing: oa@ur.de
Dissertations: dissertationen@ur.de
Research data: daten@ur.de
Contact persons