Startseite UB

Browse by Person

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 57.

Article

Hetzner, Stefanie and Heid, Helmut and Gruber, Hans (2012) Change at Work and Professional Learning: How Readiness to Change, Self-determination and Personal Initiative Affect Individual Learning through Reflection. European Journal of Psychology of Education.

Gartmeier, Martin and Lehtinen, Erno and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2011) Erratum to: Negative expertise: comparing differently tenured elder care nurses' negative knowledge. European Journal of Psychology of Education 26 (2), pp. 301-302.

Hetzner, Stefanie and Gartmeier, Martin and Heid, Helmut and Gruber, Hans (2011) Error Orientation and Reflection at Work. Vocations and Learning 4 (1), 25–39.

Gartmeier, Martin and Lehtinen, Erno and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2011) Negative expertise: comparing differently tenured elder care nurses' negative knowledge. European Journal of Psychology of Education 26 (2), 273–300.

Gartmeier, Martin and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2010) Tracing error-related knowledge in interview data: Negative knowledge in elder care nursing. Educational Gerontology 36 (9), 733–752.

Gartmeier, Martin and Bauer, Johannes and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2010) Workplace errors and negative knowledge in elder care nursing. Human Resource Development International 13 (1), 5–25.

Gartmeier, Martin and Hetzner, Stefanie and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2009) Fehlerorientierung und Eigeninitiative im Bankensektor. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O 53 (4), 149–162.

Hetzner, Stefanie and Gartmeier, Martin and Heid, Helmut and Gruber, Hans (2009) The interplay between change and learning at the workplace. Journal of Workplace Learning 21, 398–415.

Gartmeier, Martin and Bauer, Johannes and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2008) Negative knowledge: Understanding professional learning and expertise. Vocations and Learning 1 (2), 87–103.

Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Harteis, Christian and Heid, Helmut and Gruber, Hans (2004) Fehlerorientierung im betrieblichen Arbeitsalltag. Ein Vergleich zwischen Führungskräften und Beschäftigten ohne Führungsfunktion. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (100), 65–82.

Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut (2004) The effects of epistemological beliefs on workplace learning. Journal of Workplace Learning (16), 284–292.

Heid, Helmut and Krapp, A. (1992) SYMPOSIUM .6. VALUES ORIENTATION IN EDUCATION - HUMANITIES VERSUS EMPIRICISM. Zeitschrift für Pädagogik supl. 29, pp. 225-244.

Heid, Helmut (1992) Was "leistet" das Leistungsprinzip? Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW 88 (2), pp. 91-108.

Heid, Helmut (1992) Ökologie als Bildungsfrage? Zeitschrift für Pädagogik 38 (1), pp. 113-138.

Heid, Helmut (1991) Chancen - im Bildungs- und Beschäftigungssystem. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW 87 (8), pp. 667-675.

Heid, Helmut (1991) K Situácii Vedy O Výchove V Spolkovej Republike Nemecko. Pedagogická revue 43 (2), pp. 81-100.

Heid, Helmut (1991) Problematik einer Erziehung zur Verantwortungsbereitschaft. Neue Sammlung 31 (3), pp. 459-481.

Heid, Helmut (1988) Zur Paradoxie der bildungspolitischen Forderung nach Chancengleichheit. Zeitschrift für Pädagogik 34 (1), pp. 1-17.

Heid, Helmut (1987) Zur Situation der Erziehungswissenschaft in der Bundesrepublik Deutschland. Zeitschrift für internationale erziehungs- und sozialwissenschaftliche Forschung : ZiesF 4 (2), pp. 225-251.

Heid, Helmut (1979) Kritische Anmerkungen zu Einwänden gegen die Forderung, Ziele erzieherischen Handelns zu operationalisieren. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik 55, pp. 339-419.

Heid, Helmut (1972) Begründbarkeit von Erziehungszielen. Zeitschrift für Pädagogik 18 (4), pp. 551-581.

Heid, Helmut (1970) Zur pädagogischen Legitimität gesellschaftlicher Verhaltenserwartungen. Zeitschrift für Pädagogik 16 (3), pp. 365-394.

Heid, Helmut (1969) Zur logischen Problematik der pädagogischen Maxime "wirtschaftlich richtigen Verhaltens". Wirtschaft und Erziehung 21 (3), pp. 106-120.

Heid, Helmut (1967) Pädagogische Konsequenzen sozialkultureller Strukturwandlungen. Jahrbuch für Wirtschafts- und Sozialpädagogik, pp. 191-265.

Book Section

Gartmeier, Martin and Lorenzer, Katharina and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2012) Negative Knowledge of Primary School Teachers - Results from an Explorative Study. In: Wuttke, Eveline and Seifried, Jürgen, (eds.) Learning from errors at school and at work. Research in Vocational Learning, 1. Budrich, Opladen, 81–93. ISBN 978-3-86649-415-2.

Gartmeier, Martin and Kipfmüller, Stefanie and Heid, Helmut and Gruber, Hans (2008) Reflection and professional competence. In: Billett, Stephen and Harteis, Christian and Eteläpelto, Anneli, (eds.) Emerging perspectives of workplace learning. Sense Publishers, Rotterdam, 131–147. ISBN 978-9087906436.

Harteis, Christian and Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2005) Employment between economic and educational ratio. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 275–290. ISBN 3-89783-487-1.

Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut (2005) Error culture in the workplace: Differences between managers and staff members. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning / Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 259–263. ISBN 3-89783-487-1.

Festner, Dagmar and Bauer, Johannes and Harteis, Christian and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2005) Learning from errors: Good conditions in enterprises? In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning / Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 264–274. ISBN 3-89783-487-1.

Gruber, Hans and Heid, Helmut (2005) Personnel and organisational development from an economic and an educational perspective. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 234–238. ISBN 3-89783-487-1.

Coester, H. and Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut (2005) Responsibility in daily working life: A comparison between managers and staff members. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 253–258. ISBN 3-89783-487-1.

Harteis, Christian and Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2005) Self-determination in daily working life. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 244–252. ISBN 3-89783-487-1.

Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut (2005) The effects of epistemological beliefs on workplace learning. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Mulder, Regina H. and Rehrl, Monika, (eds.) Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Roderer, Regensburg, 239–243. ISBN 3-89783-487-1.

Bredl, Klaus and Lehner, Franz and Gruber, Hans and Strasser, Josef (2004) Kompetenzentwicklung bei Unternehmensberatern. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut and Meier, Bettina, (eds.) Kapital und Kompetenz : Veränderungen der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus erziehungswissenschaftlicher Sicht. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 176–186. ISBN 3-8100-3565-3.

Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut and Meier, Bettina (2004) Vorwort. In: Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut and Meier, Bettina, (eds.) Kapital und Kompetenz: Veränderungen der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus erziehungswissenschaftlicher Sicht. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 7–10. ISBN 3-8100-3565-3.

Bauer, Johannes and Festner, Dagmar and Harteis, Christian and Gruber, Hans and Heid, Helmut (2003) The role of epistemological beliefs for workplace learning. In: RWL Researching work and learning, , (ed.) Work and lifelong learning in different contexts : 3rd international Conference on researching work and learning. Proc. book VI. University of Tampere, Department of Education, Tampere, 20–28.

Gruber, Hans (2000) Erfahrung erwerben. In: Harteis, Christian and Heid, Helmut and Kraft, Susanne, (eds.) Kompendium Weiterbildung. Aspekte und Perspektiven betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung. Leske + Budrich, Opladen, 121–129. ISBN 3-8100-2578-X.

Gallenberger, Wolfgang and Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut and Kraft, Susanne (1999) Lehren und Lernen mit neuen Medien. In: Lehner, Franz and Braungart, Georg and Hitzenberger, Ludwig, (eds.) Multimedia. Gabler-Edition Wissenschaft : Multimedia und Telekooperation. Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 259–271. ISBN 978-3824467624.

Lukesch, Helmut (1998) Lehren unter Berücksichtigung von Metakognition und Visualisierung am Beispiel der Technik der Begriffslandschaften ("concept maps"). In: Popp, Susanne and Heid, Helmut, (eds.) Grundrisse einer humanen Schule: Festschrift für Rupert Vierlinger. Studien-Verlag, Innsbruck, pp. 121-141. ISBN 3-7065-1337-4.

Heid, Helmut (1994) Erziehung. In: Lenzen, Dieter and Rost, Friedrich, (eds.) Erziehungswissenschaft : ein Grundkurs. rororo : Rowohlts Enzyklopädie, 55531. Rowohlt-Taschenbuch-Verl., Reinbek, pp. 43-68. ISBN 3-499-55531-X.

Heid, Helmut (1994) Funktion und Tauglichkeit herrschender Prinzipien zur Gewährleistung sozialer Verteilungsgerechtigkeit. In: Montada, Leo, (ed.) Arbeitslosigkeit und soziale Gerechtigkeit. ADIA-Stiftung zur Erforschung Neuer Wege für Arbeit und Soziales Leben: Schriftenreihe, 2. Campus, Frankfurt a. M., pp. 34-52. ISBN 3-593-35124-2.

Heid, Helmut (1994) Zur Frage der Bestimmung und Beurteilung von Werthaltungen in Schule und Betrieb. In: Twardy, M., (ed.) Beurteilung in Schule und Betrieb. Wirtschafts, berufs- und sozialpädagogische Texte. UNSPECIFIED, Köln, pp. 3-25.

Heid, Helmut (1993) Pleidooi voor opvoedkundig pluralisme - een bijdrage tot de politisering van pedagogisch denken en handelen? In: Heyting, Frieda and Tenorth, Heinz-Elmar, (eds.) Pedagogiek en pluralisme : Duitse en Nederlandse visies op pluraliteit in de theorie en de praktijk van de opvoeding. SCO-rapport, 338. Stichting Kohnstamm Fonds voor Onderwijsresearch, Amsterdam, pp. 116-124. ISBN 9068133837.

Heid, Helmut (1990) Ergebnisse der Qualifikationsforschung im Bereich beruflicher Bildung. In: Wie öffnet sich die Schule neuen Entwicklungen und Aufgaben? Bericht über ein OECD/CERI-Seminar (Bremerhaven, 1989.10.16-20). Köllen, Bonn-Oedekoven, pp. 94-111. ISBN 3-88579-055-6.

Heid, Helmut (1989) Erziehung zur Mündigkeit? Zu einigen strittigen Voraussetzungen. In: Röhrs, Hermann and Scheuerl, H., (eds.) Richtungsstreit in der Erziehungswissenschaft und pädagogische Verständigung : Wilhelm Flitner zur Vollendung seines 100. Lebensjahres am 20. August 1989 gewidmet. Studien zur Erziehungswissenschaft, 29. Lang, Frankfurt a. M., pp. 353-366. ISBN 3-631-40548-0.

Heid, Helmut (1989) Über das Verhältnis von Ökonomie, Politik und Pädagogik. In: Döring, Peter A. and Weishaupt, H. and Weis, M., (eds.) Bildung in sozioökonomischer Sicht : Festschrift für Hasso von Recum zum 60. Geburtstag. Böhlau, Köln, pp. 3-11. ISBN 3-412-02589-5 .

Heid, Helmut (1989) Über die praktische Belanglosigkeit pädagogisch bedeutsamer Forschungsergebnisse. In: König, Eckhard and Zedler, Peter, (eds.) Rezeption und Verwendung erziehungswissenschaftlichen Wissens in pädagogischen Handlungs- und Entscheidungsfeldern. Beiträge zur Theorie und Geschichte der Erziehungswissenschaft, 3. Dt. Studien-Verl., Weinheim, pp. 111-124. ISBN 3-89271-172-0.

Heid, Helmut (1983) Die Interdisziplinarität der pädagogischen Fragestellung. In: Lenzen, Dieter and Mollenhauer, Klaus, (eds.) Enzyklopädie Erziehungswissenschaft. Bd. 1. Theorien und Grundbegriffe der Erziehung und Bildung. Klett-Cotta, Stuttgart, pp. 177-190. ISBN 3-12-932210-8.

Heid, Helmut and Reckmann, Herbert (1979) Der berufstätige Jugendliche. In: Müllges, Udo, (ed.) Handbuch der Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Bd. 1. Pädagogischer Verlag Schwann, Düsseldorf, pp. 95-146. ISBN 3-590-14358-4.

Heid, Helmut (1967) Zur logischen Struktur einer empirischen Sozialpädagogik. In: Baumgardt, Johannes, (ed.) Erziehung in einer ökonomisch-technischen Welt : Festschrift für Friedrich Schlieper zum 70. Geburtstag. Lambertus, Freiburg, pp. 74-109.

Book

Gruber, Hans and Harteis, Christian and Heid, Helmut and Meier, Bettina, eds. (2004) Kapital und Kompetenz: Veränderungen der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus erziehungswissenschaftlicher Sicht. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. ISBN 3-8100-3565-3.

Pollak, Guido and Heid, Helmut, eds. (1994) Von der Erziehungswissenschaft zur Pädagogik? Beiträge zur Theorie und Geschichte der Erziehungswissenschaft, 17. Dt. Studien-Verl., Weinheim. ISBN 3-89271-518-1.

Hoffmann, Dietrich and Drerup, Rainer and Heid, Helmut, eds. (1991) Bilanzierungen erziehungswissenschaftlicher Theorieentwicklung : Erfolgskontrolle durch Wissenschaftsforschung. Beiträge zur Theorie und Geschichte der Erziehungswissenschaft, 8. Dt. Studien-Verl., Weinheim. ISBN 3-89271-255-7.

Heid, Helmut (1985) Pädagogik des Kritischen Rationalismus. Bd. 1/2 und 3/4. Fernuniversität-Gesamthochschule, Hagen.

Daheim, Hansjürgen and Laerum, R. and Riester, W. and Roth, H. J. and Heid, Helmut, eds. (1978) Untersuchungen zum Vierten Jugendbericht. Sozialisationsprobleme arbeitender Jugendlicher. Bd. 1. Dt. Jugendinst., München. ISBN 3-87966-054-9.

Daheim, Hansjürgen and Laerum, R. and Riester, W. and Roth, H.-J. and Heid, Helmut, eds. (1978) Untersuchungen zum Vierten Jugendbericht. Sozialisationsprobleme arbeitender Jugendlicher. Bd. 2. Dt. Jugendinst., München. ISBN 3-87966-055-7.

Other

Heid, Helmut and Jung, Walter and Kelly, Peter J. and Krapp, Andreas (1994) Bericht über die Externe Evaluation des Instituts für die Pädagogik der Naturwissenschaften an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (IPN). .

This list was generated on Wed Apr 16 18:10:27 2014 CEST.
  1. University

University Library

Publication Server

Contact person
Gernot Deinzer

Telefon 0941 943-2759
Contact