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- URN to cite this document:
- urn:nbn:de:bvb:355-epub-284972
Item type: | Thesis of the University of Regensburg (PhD) |
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Open Access Type: | Primary Publication |
Date: | 15 July 2013 |
Referee: | Prof. Dr. Peter Angele |
Date of exam: | 24 June 2013 |
Institutions: | Medicine > Lehrstuhl für Unfallchirurgie |
Keywords: | Fussballverletzungen, Einführung einer neuen Profiliga, Prävention |
Dewey Decimal Classification: | 600 Technology > 610 Medical sciences Medicine |
Status: | Published |
Refereed: | Yes, this version has been refereed |
Created at the University of Regensburg: | Yes |
Item ID: | 28497 |
Abstract (German)
Einleitung: Im Jahr 2008 wurde eine neue Profiliga, die 3. Bundesliga, als neue professionelle Spielklasse zwischen der 2. Bundesliga und der dann als Regionalliga bezeichneten obersten Amateurklasse eingeführt. Diese einmalige Konstellation mit der Neugründung einer neuen Profiliga, lieferte den Anstoß zur Durchführung dieser Studie mit der Fragestellung, ob es aufgrund der ...
Abstract (German)
Einleitung:
Im Jahr 2008 wurde eine neue Profiliga, die 3. Bundesliga, als neue professionelle Spielklasse zwischen der 2. Bundesliga und der dann als Regionalliga bezeichneten obersten Amateurklasse eingeführt. Diese einmalige Konstellation mit der Neugründung einer neuen Profiliga, lieferte den Anstoß zur Durchführung dieser Studie mit der Fragestellung, ob es aufgrund der Professionalisierung Unterschiede in der Verletzungsinzidenz, dem Verletzungsmuster und dem Verletzungsaufkommen zwischen der 3. Liga und der Regionalliga gibt.
Methodik:
Es handelt sich bei dieser Studie um eine prospektiv klinisch kontrollierte Studie. Die Datenerhebung erfolgte in schriftlicher Form mittels eines pseudoanonymisierten Fragebogens. Dies erfolgte jeweils am Anfang und am Ende der Hin- und Rückrunde der Saison 2008/09. Aus der neuen deutschen 3. Liga wurden alle 20 Mannschaften in die Studie mit einbezogen. Als Kontrollgruppe wurden 20 der 60 Mannschaften der drei Regionalligen für diese Studie randomisiert und eingeladen. 408 Spieler aus 13 von 20 Teams der neuen 3. Liga und aus 11 von 20 Teams der 3 Regionalligen wurden in der Studie analysiert. Der Fragebogen beinhaltete 122 Fragen und bestand aus fünf Kategorien, die nach den Vorgaben von Fuller et al (2006) konstruiert wurden. Es wurden neben den aktuellen Verletzungsdaten der Saison 2008/09 und den anthropometrischen Daten auch frühere Verletzungen aus der vorherigen Karriere, aktive Präventionsmaßnahmen sowie die subjektive Verletzungsanfälligkeit der Spieler abgefragt. In einem Teil des Fragebogens wurde gesondert auf typische Fußballverletzungen der unteren Extremität eingegangen, wie sie auch der vordere Kreuzbandriss darstellt.
Ergebnisse:
Die anthropometrischen Daten der Spieler beider Gruppen zeigten keine signifikanten Unterschiede. Die allgemeine Verletzungsinzidenz umgerechnet auf 1000h Fußball pro Spieler ist mit 4,0 in der 3. Liga und 3,6 in der obersten Amateurklasse nahezu identisch. In den verschiedenen Verletzungscharakteristika wie Lokalisation der Verletzung, Verletzungstyp, Verletzungszeitpunkt und Verletzungshergang stimmen die beiden Ligen ebenfalls überein und lassen keine relevanten Unterschiede zwischen unterster Profiliga und oberster Amateurklasse erkennen. Während die allgemeine Verletzungsinzidenz in der dritten neu gegründeten Profiliga sich nicht von der Verletzungsinzidenz der obersten Amateurklasse unterscheidet, konnte diese Studie bei gleichem Patientengut eine unterschiedliche Inzidenz einer schwerwiegenden Verletzung wie der vorderen Kreuzbandruptur vorweisen. Die Inzidenz der vorderen Kreuzbandrisse in der 3. Liga ist in der Saison 2008/09 signifikant größer als in der obersten Amateurliga (5,2% zu 1,9%, p<0,05). Das gespielte Fußballlevel in der Vorsaison war bei den allgemeinen Verletzungen kein Risikofaktor in beiden Gruppen. Die Anzahl der Vorverletzungen zeigte sich in der gesamten Population während der Saison als wichtiger Risikofaktor für einen Anstieg der Schwere einer Verletzung.
Fazit:
Die Einführung einer neuen Profiliga im Fußball mit Änderung von Trainingsintensität und
Leistungsfähigkeit resultierte in einem Anstieg der Inzidenz von VKB-Rupturen. Spezifische Trainingskonzepte speziell für Spieler mit einer Veränderung der Spielintensität sind notwendig um das Risiko für schwerwiegende Verletzungen zu minimieren.
Translation of the abstract (English)
Introduction: In 2008 a new professionalfootball league, the 3rd “german football league”, was implemented in between the 2nd “german football league” and the then called “regional league”- the supreme amateur class. This unique constellation – the founding of a new professional league- provided the impetus for the completion of this study with the question whether there are differences in ...
Translation of the abstract (English)
Introduction:
In 2008 a new professionalfootball league, the 3rd “german football league”, was implemented in between the 2nd “german football league” and the then called “regional league”- the supreme amateur class. This unique constellation – the founding of a new professional league- provided the impetus for the completion of this study with the question whether there are differences in incidence and type of injuries between the 3rd League and the regional league.
Methods:
This study is a prospective clinical controlled study. The data were collected in a written form conferring a questionnaire. This happened at the beginning and at the end of the 2008/09 season. 20 teams of the new 3rd League took part in the study. 20 of the 60 teams of the three regional leagues were randomised and invited as control group. 408 players out of 13 of the 20 teams of the new 3rd League and 11 of the 20 teams of the three regional leagues were analysed in this study. The questionnaire contained 122 questions and consisted of five categories, which were constructed conferring to Fuller et al. (2006). Besides the data of the recent injuries of the 08/09- season and the anthropometric data, we included earlier injuries in the previous career, active sanctions as well as the subjective vulnerability. In one part of the questionnaire we intensified our studies on typical football injuries referred to the lower extremities like the anterior cruciate ligament.
Results:
The anthropometric data of the players of both groups showed no significant difference. The overall incidence of injuries,annualised 1000h per player is with 4,0 in the 3rd league and 3,6 in the supreme amateur class almost identical. In the different characteristics of injuries like localisation of the injury, type of injury, point in time of injury and course of events of injury are very similar in both leagues and no relevant differences between the lowest professional league and the supreme amateur league were recognized. While the overall incidence of injuries in the 3rd newly- found, professional league does not differ from the incidence of injuries of the supreme amateur league, this study was able to reveal a different incidence of a very severe injury like the anterior cruciate ligament rupture. In the season 2008/09 the incidence of the anterior cruciate ligament ruptures in the 3rd League was significantly higher than in the supreme amateur league (5,2% to 1,9%, p<0,05). The level of the football played in the preseason was no riskfactor in both groups regarding overall injuries.The number of preinjuries in the whole population during the season was an important risk factor for the increase of the severity of an injury.
Conclusion:
The implementation of a new professional league in football with a change of intensity of practice and achievement potentialresulted in an increase of the incidence of anterior cruciate ligament ruptures. Specific coaching concepts especially for players with a change in intensity of playing are necessary to minimize the risk for severe injuries.
Metadata last modified: 25 Nov 2020 15:31