Go to content
UR Home

Oxidative DNA-Schäden und Aktivierung von ATM und MAP-Kinasen unter dem Einfluss von TEGDMA

URN to cite this document:
urn:nbn:de:bvb:355-opus-13500
Gerstmayr, Nicol
Date of publication of this fulltext: 18 Jan 2010 14:09


Abstract (German)

Diese Arbeit ist ein Beitrag zur Untersuchung von Bioverträglichkeit von zahnärztlichen Werkstoffen. Untersucht wurde der Einfluss von TEGDMA in THP-1-Zellen auf zellbiologischer Ebene. Über die Bildung von ROS und Aktivierung von ATM und MAP-Kinasen kam es zu Apoptosen und Zellzyklusverzögerungen. Ebenso wurde die schützende Funktion von NAC nachgewiesen.

Translation of the abstract (English)

This dissertation is a contribution to the biocompatibility of dental materials.The effect of TEGDMA on thp-1 cells was examined at molecular level.The creation of ROS and activation of ATM and MAP kinases caused apoptoses and delay in the cell cycle. Further the protective function of Nac was proved.


Owner only: item control page
  1. Homepage UR

University Library

Publication Server

Contact:

Publishing: oa@ur.de

Dissertations: dissertationen@ur.de

Research data: daten@ur.de

Contact persons