Background and purpose:
Due to increased life expectancy the demand of medical care, especially concerning joint
arthroplasty, is growing. Hence, the number of Total Knee Arthroplasty (TKA) rose
significantly. To ensure the longevity of implants, it is important to bear in mind one of the
major complications after TKA, the patellofemoral pain syndrome (PFPS). {Springorum 2012
#4}{Borelli 2011 ...
Zusammenfassung (Englisch)
Background and purpose: Due to increased life expectancy the demand of medical care, especially concerning joint arthroplasty, is growing. Hence, the number of Total Knee Arthroplasty (TKA) rose significantly. To ensure the longevity of implants, it is important to bear in mind one of the major complications after TKA, the patellofemoral pain syndrome (PFPS). {Springorum 2012 #4}{Borelli 2011 #74} The purpose of this study was to examine the changes in patellar tracking after total knee arthroplasty using the ligament-balanced navigated technique and radiological evaluation. Patients and Methods: In this prospective study patellar tracking was measured pre- and postoperatively in 40 patients after ligament-balanced TKA using computer navigation. Furthermore, radiological parameters as mechanical leg axis, Q-angle, modified Insall-Salvati-Index, mediolateral shift and tilt of the patella and the joint line were recorded. Clinical results were assessed by 4 different questionnaires (Knee Society Score (KSS), Western Ontario and McMaster Universities Arthritis Index (WOMAC), Feller Score, HAKEMP-90). Results: After implantation of the TKA the mechanical axis of the leg, the Q-angle, the modified Insall-Salvati-Index and the deviation of the joint line were within the reference range according to current literature. Because of the implant there were significant changes in mediolateral shift and tilt of the patella in the dynamic measurement by means of navigation. In the static measurement using X-ray the mediolateral shift had not changed significantly, the patellar tilt, the height of the joint line and the modified Insall-Salvati-Index had changed significantly. The questionnaires KSS, WOMAC and Feller Score showed a significant improvement. Conclusion: After TKA there are differences in patellar kinematics compared to the preoperative arthritic knee, which the orthopaedic surgeon should be aware of. By means of a CT free navigation system the changes can be shown intraoperatively.
Übersetzung der Zusammenfassung (Deutsch)
Hintergrund und Zielsetzung:
Aufgrund der gestiegenen Lebenserwartung nehmen auch die Ansprüche an die medizinische
Versorgung zu, vor allem in Bezug auf die Gelenkendoprothetik. Folglich stieg die Anzahl an
Knie-Totalendoprothesen (TKA) bedeutend. Um eine lange Standzeit der Prothesen zu
gewährleisten, ist es wichtig, einer der Hauptkomplikationen nach dem Eingriff vorzubeugen,
nämlich dem ...
Übersetzung der Zusammenfassung (Deutsch)
Hintergrund und Zielsetzung: Aufgrund der gestiegenen Lebenserwartung nehmen auch die Ansprüche an die medizinische Versorgung zu, vor allem in Bezug auf die Gelenkendoprothetik. Folglich stieg die Anzahl an Knie-Totalendoprothesen (TKA) bedeutend. Um eine lange Standzeit der Prothesen zu gewährleisten, ist es wichtig, einer der Hauptkomplikationen nach dem Eingriff vorzubeugen, nämlich dem patellofemoralen Schmerzsyndrom (PFPS). {Springorum 2012 #4}{Borelli 2011 #74} Ziel dieser Studie war es, die Unterschiede im Lauf der Patella zu untersuchen, nachdem eine Knie-Totalendoprothese mithilfe einer navigierten bandspannungsadaptierten Methode implantiert wurde und unter Zuhilfenahme der Auswertung von Röntgenbildern. Patienten und Methoden: In dieser prospektiven Studie wurde der Lauf der Patella prä- und postoperativ bei 40 Patienten gemessen, die eine bandspannungsadaptierte Knieendoprothese mithilfe der Computernavigation erhielten. Zusätzlich wurden die radiologischen Parameter Beinachse, Q-Winkel, modifizierter Insall-Salvati-Index, mediolaterale Verschiebung und Verkippung der Patella und die Abweichung der Gelenklinie miteinbezogen. Die klinischen Ergebnisse wurden mittels 4 verschiedener Fragebögen erfasst (Knee Society Score (KSS), Western Ontario and McMaster Universities Arthritis Index (WOMAC), Feller Score, HAKEMP-90). Ergebnisse: Nach der Implantation der Prothese waren die mechanische Beinachse, der Q-Winkel, der Modifizierte Insall-Salvati-Index und die Abweichung der Gelenklinie innerhalb der Referenzbereiche in Übereinstimmung mit der gängigen Literatur. Durch die Prothesenimplantation änderten sich signifikant die mediolaterale Verschiebung und Verkippung der Patella in der dynamischen Messung mittels Navigation. In der statischen Messung im Röntgen zeigte sich die mediolaterale Verschiebung nicht signifikant verändert, die Verkippung der Patella, die Höhe der Gelenklinie und der modifizierte Insall-Salvati- Index waren signifikant verändert. Die Fragebögen KSS, WOMAC und Feller Score zeigten eine signifikante Verbesserung. Diskussion: Nach Prothesenimplantation zeigen sich im Gegensatz zum präoperativen arthrotischen Knie Unterschiede in der Kinematik der Patella, worüber sich der Chirurg im Klaren sein sollte. Mithilfe des CT-freien Navigationssystems kann die Veränderung intraoperativ dargestellt werden.