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Diwald, Stephanie

Kinematic and radiological changes of the patella due to the implantation of a navigated ligament-balanced total knee arthroplasty in vivo

Diwald, Stephanie (2017) Kinematic and radiological changes of the patella due to the implantation of a navigated ligament-balanced total knee arthroplasty in vivo. Dissertation, Universität Regensburg.

Veröffentlichungsdatum dieses Volltextes: 30 Jun 2017 05:29
Hochschulschrift der Universität Regensburg
DOI zum Zitieren dieses Dokuments: 10.5283/epub.34772


Zusammenfassung (Englisch)

Background and purpose: Due to increased life expectancy the demand of medical care, especially concerning joint arthroplasty, is growing. Hence, the number of Total Knee Arthroplasty (TKA) rose significantly. To ensure the longevity of implants, it is important to bear in mind one of the major complications after TKA, the patellofemoral pain syndrome (PFPS). {Springorum 2012 #4}{Borelli 2011 ...

Background and purpose:
Due to increased life expectancy the demand of medical care, especially concerning joint
arthroplasty, is growing. Hence, the number of Total Knee Arthroplasty (TKA) rose
significantly. To ensure the longevity of implants, it is important to bear in mind one of the
major complications after TKA, the patellofemoral pain syndrome (PFPS). {Springorum 2012
#4}{Borelli 2011 #74}
The purpose of this study was to examine the changes in patellar tracking after total knee
arthroplasty using the ligament-balanced navigated technique and radiological evaluation.
Patients and Methods:
In this prospective study patellar tracking was measured pre- and postoperatively in 40
patients after ligament-balanced TKA using computer navigation. Furthermore, radiological
parameters as mechanical leg axis, Q-angle, modified Insall-Salvati-Index, mediolateral shift
and tilt of the patella and the joint line were recorded. Clinical results were assessed by 4
different questionnaires (Knee Society Score (KSS), Western Ontario and McMaster
Universities Arthritis Index (WOMAC), Feller Score, HAKEMP-90).
Results:
After implantation of the TKA the mechanical axis of the leg, the Q-angle, the modified
Insall-Salvati-Index and the deviation of the joint line were within the reference range
according to current literature. Because of the implant there were significant changes in
mediolateral shift and tilt of the patella in the dynamic measurement by means of navigation.
In the static measurement using X-ray the mediolateral shift had not changed significantly, the
patellar tilt, the height of the joint line and the modified Insall-Salvati-Index had changed
significantly. The questionnaires KSS, WOMAC and Feller Score showed a significant
improvement.
Conclusion:
After TKA there are differences in patellar kinematics compared to the preoperative arthritic
knee, which the orthopaedic surgeon should be aware of. By means of a CT free navigation
system the changes can be shown intraoperatively.

Übersetzung der Zusammenfassung (Deutsch)

Hintergrund und Zielsetzung: Aufgrund der gestiegenen Lebenserwartung nehmen auch die Ansprüche an die medizinische Versorgung zu, vor allem in Bezug auf die Gelenkendoprothetik. Folglich stieg die Anzahl an Knie-Totalendoprothesen (TKA) bedeutend. Um eine lange Standzeit der Prothesen zu gewährleisten, ist es wichtig, einer der Hauptkomplikationen nach dem Eingriff vorzubeugen, nämlich dem ...

Hintergrund und Zielsetzung:
Aufgrund der gestiegenen Lebenserwartung nehmen auch die Ansprüche an die medizinische
Versorgung zu, vor allem in Bezug auf die Gelenkendoprothetik. Folglich stieg die Anzahl an
Knie-Totalendoprothesen (TKA) bedeutend. Um eine lange Standzeit der Prothesen zu
gewährleisten, ist es wichtig, einer der Hauptkomplikationen nach dem Eingriff vorzubeugen,
nämlich dem patellofemoralen Schmerzsyndrom (PFPS). {Springorum 2012 #4}{Borelli
2011 #74}
Ziel dieser Studie war es, die Unterschiede im Lauf der Patella zu untersuchen, nachdem eine
Knie-Totalendoprothese mithilfe einer navigierten bandspannungsadaptierten Methode
implantiert wurde und unter Zuhilfenahme der Auswertung von Röntgenbildern.
Patienten und Methoden:
In dieser prospektiven Studie wurde der Lauf der Patella prä- und postoperativ bei 40
Patienten gemessen, die eine bandspannungsadaptierte Knieendoprothese mithilfe der
Computernavigation erhielten. Zusätzlich wurden die radiologischen Parameter Beinachse,
Q-Winkel, modifizierter Insall-Salvati-Index, mediolaterale Verschiebung und Verkippung
der Patella und die Abweichung der Gelenklinie miteinbezogen. Die klinischen Ergebnisse
wurden mittels 4 verschiedener Fragebögen erfasst (Knee Society Score (KSS), Western
Ontario and McMaster Universities Arthritis Index (WOMAC), Feller Score, HAKEMP-90).
Ergebnisse:
Nach der Implantation der Prothese waren die mechanische Beinachse, der Q-Winkel, der
Modifizierte Insall-Salvati-Index und die Abweichung der Gelenklinie innerhalb der
Referenzbereiche in Übereinstimmung mit der gängigen Literatur. Durch die
Prothesenimplantation änderten sich signifikant die mediolaterale Verschiebung und
Verkippung der Patella in der dynamischen Messung mittels Navigation. In der statischen
Messung im Röntgen zeigte sich die mediolaterale Verschiebung nicht signifikant verändert,
die Verkippung der Patella, die Höhe der Gelenklinie und der modifizierte Insall-Salvati-
Index waren signifikant verändert. Die Fragebögen KSS, WOMAC und Feller Score zeigten
eine signifikante Verbesserung.
Diskussion:
Nach Prothesenimplantation zeigen sich im Gegensatz zum präoperativen arthrotischen Knie
Unterschiede in der Kinematik der Patella, worüber sich der Chirurg im Klaren sein sollte.
Mithilfe des CT-freien Navigationssystems kann die Veränderung intraoperativ dargestellt
werden.


Beteiligte Einrichtungen


Details

DokumentenartHochschulschrift der Universität Regensburg (Dissertation)
Datum30 Juni 2017
Begutachter (Erstgutachter)Prof. Dr. Dr. Joachim Grifka
Tag der Prüfung6 Oktober 2016
InstitutionenMedizin > Lehrstuhl für Orthopädie
Stichwörter / Keywordspatella, TKA, navigation, ligament-balanced
Dewey-Dezimal-Klassifikation600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften > 610 Medizin
StatusVeröffentlicht
BegutachtetJa, diese Version wurde begutachtet
An der Universität Regensburg entstandenJa
URN der UB Regensburgurn:nbn:de:bvb:355-epub-347726
Dokumenten-ID34772

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