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Bauer, Susanne Maria Teresa

Inzidenz einer postoperativen Nierenschädigung nach elektiver aortokoronarer Bypassoperation bei Patienten mit und ohne schlafbezogene Atmungsstörungen

Bauer, Susanne Maria Teresa (2021) Inzidenz einer postoperativen Nierenschädigung nach elektiver aortokoronarer Bypassoperation bei Patienten mit und ohne schlafbezogene Atmungsstörungen. PhD, Universität Regensburg.

Date of publication of this fulltext: 07 Jun 2021 06:11
Thesis of the University of Regensburg
DOI to cite this document: 10.5283/epub.43295


Abstract (German)

Der Zusammenhang zwischen Schlafapnoe und einer postoperativen AKI nach herzchirurgischen Eingriffen ist bis dato kaum untersucht. Aus diesem Grund wurde im Rahmen einer Subanalyse der laufenden prospektiven Beobachtungsstudie CONSIDER AF (NCT02877745) die Inzidenz einer AKI nach ACB-Eingriffen bei Patienten mit und ohne SBAS erforscht. Im Rahmen der Untersuchung erfolgte eine Erfassung der ...

Der Zusammenhang zwischen Schlafapnoe und einer postoperativen AKI nach herzchirurgischen Eingriffen ist bis dato kaum untersucht. Aus diesem Grund wurde im Rahmen einer Subanalyse der laufenden prospektiven Beobachtungsstudie CONSIDER AF (NCT02877745) die Inzidenz einer AKI nach ACB-Eingriffen bei Patienten mit und ohne SBAS erforscht. Im Rahmen der Untersuchung erfolgte eine Erfassung der Prävalenz SBAS bei den Studienteilnehmern unmittelbar präoperativ mittels PG. Das Vorliegen einer SBAS wurde dabei als AHI ≥15/h definiert. Eine Unterteilung in OSA und CSA erfolgte nach den AASM- bzw. ICSD-3-Kriterien. Die im postoperativen Verlauf durchgeführte Klassifikation in die einzelnen AKI Stadien fand gemäß den KDIGO Kriterien statt. Zusammenfassend konnte hierbei gezeigt werden, dass AKI eine durchaus häufige Komplikation nach herzchirurgischen Eingriffen darstellt. Zudem zeigte sich – wenn auch nicht statistisch signifikant – ein Zusammenhang zwischen Entwicklung einer postoperativen AKI und Vorliegen einer SBAS. Nach altersabhängiger Aufteilung des Patientenkollektivs konnte zusätzlich festgestellt werden, dass einen AHI ≥15/h bei Patienten ≤70 Jahren, im Gegensatz zu älteren Studienteilnehmern, einen signifikanten Prädiktor für das Auftreten einer AKI darstellt. Ein statistisch relevanter Zusammenhang konnte hierbei auch bei Vorliegen einer CSA mit AHI ≥15/h nachgewiesen werden. Hinzukommend konnten auch DM Typ II und v. a. kardiale Vorerkrankungen als weitere unabhängige Risikofaktoren für eine erhöhte Inzidenz einer AKI nach ACB-Operation ausgemacht werden.

Translation of the abstract (English)

Background: In cardiac surgery various predictors for postoperative acute kidney injury (AKI) have been identified. However, the association between sleep-disordered breathing (SDB) and AKI has scarcely been examined to date. Objectives: To determine the incidence of AKI in patients with and without SDB undergoing elective coronary bypass grafting (CABG) surgery. Methods: This sub-analysis of ...

Background: In cardiac surgery various predictors for postoperative acute kidney injury (AKI) have been identified. However, the association between sleep-disordered breathing (SDB) and AKI has scarcely been examined to date.
Objectives: To determine the incidence of AKI in patients with and without SDB undergoing elective coronary bypass grafting (CABG) surgery.
Methods: This sub-analysis of the ongoing prospective observational study CONSIDER AF (NCT02877745) examined SDB as potential risk factor for developing a postoperative AKI. SDB was assessed in 242 patients using polygraphic monitoring the night prior to CABG surgery. Severity of SDB was assessed according to apnoea-hypopnoea index (AHI). AKI was defined by KDIGO criteria.
Results: Overall, SDB and AKI were present in 48% and 32%. Incidence of AKI increased with raising severity of SDB (AHI<5/h vs. 5/h≤AHI<15/h vs. 15/h≤AHI<30/h vs. AHI≥30/h: 22.7 vs. 28.8 vs. 34.6 vs. 38.3%). Patients with SDB (AHI≥15/h) had significantly lower pre- (p=0.020) and postoperative eGFR-values (p=0.011) compared to those without SDB. For the entire cohort, univariable logistic regression revealed no significant association between SDB and AKI (B 1.534; 95%Cl 0.929-2.535; p=0.095). Sub-analysis showed that patients ≤70 with SDB had a significantly increased risk to develop AKI compared to those without (B 2.115; 95%Cl 1.081-4.139; p=0.029), whereas in patients >70 SDB and AKI were not significantly associated (B 0.935; 95%Cl 0.425-2.059; p=0.868).
Conclusions: This study confirms that AKI is a common complication after cardiac surgery. In contrast to elderly patients, SDB is a significant predictor of postoperative AKI in patients ≤70 years.



Involved Institutions


Details

Item typeThesis of the University of Regensburg (PhD)
Date7 June 2021
RefereeProf. Dr. Micheal Arzt
Date of exam29 May 2020
InstitutionsMedicine > Lehrstuhl für Innere Medizin II
Identification Number
ValueType
NCT02877745Other
KeywordsSchlafapnoe, akutes Nierenversagen, Bypassoperation
Dewey Decimal Classification600 Technology > 610 Medical sciences Medicine
StatusPublished
RefereedYes, this version has been refereed
Created at the University of RegensburgYes
URN of the UB Regensburgurn:nbn:de:bvb:355-epub-432959
Item ID43295

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