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Schmidt, Marita

Postoperatives Vorhofflimmern bei Patienten mit und ohne Schlafapnoe nach aortokoronarer Bypassoperation

Schmidt, Marita (2020) Postoperatives Vorhofflimmern bei Patienten mit und ohne Schlafapnoe nach aortokoronarer Bypassoperation. PhD, Universität Regensburg.

Date of publication of this fulltext: 11 Dec 2020 07:29
Thesis of the University of Regensburg
DOI to cite this document: 10.5283/epub.44287


Abstract (German)

Postoperatives Vorhofflimmern (POVHF) tritt häufig nach elektiver aortokoronarer Bypass-Operation (ACB) auf. Schlafbezogene Atmungsstörungen (SBAS) und insbesondere die obstruktive Schlafapnoe (OSA) sind Risikofaktoren für POVHF. Ziel der Studie war das Auftreten von POVHF nach elektiver ACB bei Patienten mit und ohne OSA zu evaluieren. Das Auftreten von POVHF wurde in 32 Patienten mittels ...

Postoperatives Vorhofflimmern (POVHF) tritt häufig nach elektiver aortokoronarer Bypass-Operation (ACB) auf. Schlafbezogene Atmungsstörungen (SBAS) und insbesondere die obstruktive Schlafapnoe (OSA) sind Risikofaktoren für POVHF. Ziel der Studie war das Auftreten von POVHF nach elektiver ACB bei Patienten mit und ohne OSA zu evaluieren.
Das Auftreten von POVHF wurde in 32 Patienten mittels Polygraphie in der Nacht vor der elektiven ACB. OSA lag vor bei einem Obstruktiv Apnoe Index ≥ Zentralen Apnoe Index. Leichtgradige OSA lag bei einem Apnoe-Hypopnoe-Index (AHI) ≥5/h, mittel- bis schwergradige OSA ab einem AHI ≥15/h vor. Das Auftreten von POVHF innerhalb der ersten sieben Tage wurde mittels Event Rekorder detektiert.
Bei 34% lag eine leichtgradige und bei 53% eine mittel- bis schwergradige OSA vor. Bei 56% trat POVHF neu auf. Der Schweregrad der OSA war signifikant mit dem POVHF assoziiert (keine vs. leichtgradige vs. mittel- bis schwergradige OSA: 0% vs. 64% vs. 71%, p=0.033). Nur 47% der Patienten mit POVHF wurden adäquat behandelt. POVHF ist unterdiagnostiziert nach ACB. POVHF tritt signifikant häufiger bei Patienten mit OSA auf.

Translation of the abstract (English)

Incident postoperative atrial fibrillation (POAF) is frequent after elective coronary artery bypass grafting (CABG). Sleep-disordered breathing (SDB) and particularly obstructive sleep apnea (OSA) has been shown to be a risk factor for POAF. Aim of the present study was to evaluate the incidence of POAF after elective CABG in patients with and without OSA. Presence of OSA was assessed by ...

Incident postoperative atrial fibrillation (POAF) is frequent after elective coronary artery bypass grafting (CABG). Sleep-disordered breathing (SDB) and particularly obstructive sleep apnea (OSA) has been shown to be a risk factor for POAF. Aim of the present study was to evaluate the incidence of POAF after elective CABG in patients with and without OSA. Presence of OSA was assessed by polygraphy in 32 patients in the night before elective CABG. Patients with ≤50% of central apneas were classified into the OSA group. OSA was defined as obstructive apnea index ≥ central apnea index. Mild OSA was defined as an apnea-hypopnea index (AHI) ≥5/h and moderate to severe OSA with an AHI of ≥15/h. The incidence of POAF during the first seven days was monitored by using loop recorders. 34% of patients had mild and 53% had moderate to severe OSA. The incidence of POAF was 56%. The increasing severity of OSA was significantly associated with POAF (no vs. mild vs. moderate to severe OSA: 0% vs. 64% vs. 71%, p=0.033). Only 47% of the patients with POVHF were treated correctly.
AF is underdiagnosed after CABG. OSA is significately associated with the incidence of POAF after CABG.


Involved Institutions


Details

Item typeThesis of the University of Regensburg (PhD)
Date11 December 2020
RefereeProf. Dr. Michael Arzt
Date of exam1 December 2020
InstitutionsMedicine > Lehrstuhl für Innere Medizin II
Keywordspostoperatives Vorhhofflimmern/postoperative atrial fibrillation; elektive aortokoranare Bypassoperation/elective coronary artery bypass grafting; obstruktive Schlafapnoe/obstructive sleep apnea
Dewey Decimal Classification600 Technology > 610 Medical sciences Medicine
StatusPublished
RefereedYes, this version has been refereed
Created at the University of RegensburgYes
URN of the UB Regensburgurn:nbn:de:bvb:355-epub-442871
Item ID44287

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