| License: Publishing license for publications including print on demand (1MB) |
- URN to cite this document:
- urn:nbn:de:bvb:355-epub-329631
- DOI to cite this document:
- 10.5283/epub.32963
Item type: | Thesis of the University of Regensburg (PhD) |
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ISBN: | - |
Open Access Type: | Primary Publication |
Publisher: | - |
Place of Publication: | - |
Volume: | - |
Number of Pages: | 72 |
Date: | 15 December 2015 |
Referee: | Prof. Dr. Berthold Schalke and PD Dr. med Jörg Marienhagen |
Date of exam: | 20 November 2015 |
Institutions: | Medicine > Lehrstuhl für Neurologie Medicine > Abteilung für Nuklearmedizin |
Keywords: | Schlüsselwörter: Thymustumor; Thymom; Thymuskarzinom; 68Ga-DOTA-TOC; PET/CT; Positronen-Emissions-Tomographie; Computertomographie; Somatostatin-Rezeptor; Myasthenia gravis; keywords: thymic tumor; tumor of the thymus; thymoma; thymic carcinoma; thymic cancer ; 68Ga-DOTA-TOC; PET/CT; Positron emission tomography; Single-photon emission-computed tomography; somatostatin receptor; Myasthenia gravis; |
Dewey Decimal Classification: | 600 Technology > 610 Medical sciences Medicine |
Status: | Published |
Refereed: | Yes, this version has been refereed |
Created at the University of Regensburg: | Yes |
Item ID: | 32963 |
Abstract (German)
Zusammenfassung Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die klinische Wertigkeit der PET/CT mit 68Ga-DOTA-TOC bei Thymomen und Thymuskarzinomen zu evaluieren. Diese Tumoren exprimieren typischerweise den Somatostatin-Rezeptor-Subtyp 2 (SSTR-2). In der Nuklearmedizin ermöglicht das Radiopeptid 68Ga-DOTA-TOC über die Positronen-Emissions-Tomographie (PET) die Darstellung der SSTR-2-Expression in ...
Abstract (German)
Zusammenfassung
Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die klinische Wertigkeit der PET/CT mit 68Ga-DOTA-TOC bei Thymomen und Thymuskarzinomen zu evaluieren. Diese Tumoren exprimieren typischerweise den Somatostatin-Rezeptor-Subtyp 2 (SSTR-2). In der Nuklearmedizin ermöglicht das Radiopeptid 68Ga-DOTA-TOC über die Positronen-Emissions-Tomographie (PET) die Darstellung der SSTR-2-Expression in vivo. In Verbindung mit der Computertomographie (CT) als Fusionstechnik (PET/CT) ist eine präzise anatomische Zuordnung möglich. Welchen Zugewinn hinsichtlich Diagnostik, Staging, Therapieplanung und Verlaufskontrolle von Thymustumoren liefert dieser in bisherigen Forschungen vielversprechende, aber bislang noch nicht zugelassene neue Radio-Tracer?
Die Daten von insgesamt 40 Patienten mit suspektem oder bekanntem Thymustumor, die sich im Zeitraum von Januar 2006 bis Dezember 2011 einem PET/CT-Scan mit 68Ga-DOTA-TOC unterzogen, wurden retrospektiv ausgewertet. Der Ort der maximalen Anreicherung des Radiopeptids (SUVmax) in der PET und die Vergleiche mit parallel erstellten CT-Bildern der Hybridtechnik bildeten die Grundlage dieser Analyse. Zur Definition richtig positiver, richtig negativer, falsch positiver und falsch negativer Befunde wurde in dieser Studie ein Standard festgelegt, der aus den Ergebnissen der höchstens drei Monate zuvor durchgeführten CT, aus den Resultaten des ersten PET-Befundes und aus den Ergebnissen der weiteren Nachfolgeuntersuchungen wie der Histologie (nach der WHO-Klassifikation) bestand.
Die Spezifität der 68Ga-DOTA-TOC-PET/CT in dieser Studie ist mit 92 % um 7 % höher als in bisherigen Veröffentlichungen, während die Sensitivität mit 80 % den internationalen Durchschnitt von 92 % deutlich unterschreitet. Grund hierfür waren drei nicht anreichernde Thymome infolge mangelnder SSTR-2-Expression, die jedoch in der CT detektiert und durch histologische Befundung bestätigt werden konnten. Eine der zwei falsch positiven Befunde war auf eine Thymitis zurück zu führen und reduzierte die Spezifität in diesem kleinen Patientenkollektiv von 96 % auf 92 %. Dennoch kann anhand der hohen Spezifität dieser Untersuchung bei einem positiven PET-Befund ein Thymustumor mit relativ hoher Wahrscheinlichkeit bestätigt werden. Die im Vergleich niedrigere Sensitivität kann ein Übersehen von Thymomen begünstigen, liegt jedoch unter anderem an der Rezeptorabnahme in höheren Tumorstadien begründet.
Die vorliegende Arbeit konnte trotz kleiner Fallzahlen die in bisherigen Forschungen nachgewiesene Fähigkeit der 68Ga-DOTA-TOC-PET/CT zur frühzeitigen Diagnostik von Thymustumoren sehr wohl bekräftigen. Auch wenn quantitative Aussagen bezüglich Staging und Follow-up anhand begrenzter Studiendaten nicht möglich waren, so erreichte diese
Methode aufgrund der guten Sensitivität und der sehr guten Spezifität eine Exaktheit von 87.5 %.
Eine diagnostische Ergänzung könnte in Zukunft die PET/MRT, ein neues hybrid-bildgebendes Verfahren, mittels 68Ga-DOTA-TOC darstellen. Zur bestmöglichen Metastasensuche kann in Einzelfällen bei fortgeschrittenen Thymomstadien auch eine ergänzende Untersuchung mittels [18F]FDG-PET hilfreich sein. Jedoch ist einzig durch die 68Ga-DOTA-TOC-PET/CT erstmals eine quantitative therapeutische Dosisermittlung möglich, die nicht nur zu einer besseren Therapieplanung einer PRRT führt, sondern auch die Therapieergebnisse klar voraussagen kann.
Aufgrund seiner bisher unübertroffenen Präzision und Spezifität in der Darstellung von SSTR-2-exprimierenden Tumoren wie Thymustumoren, der hohen Effizienz durch hervorragende pharmakokinetische Eigenschaften, stetiger Verbesserungen im Herstellungsprozess und der Kosten- sowie Zeitersparnis im klinischen Ablauf bei gleichzeitiger geringerer Strahlenexposition für die Patienten, hat die PET/CT mit 68Ga-DOTA-TOC als bimodale Bildgebung ein hohes Potential, zum neuen Goldstandard in der Patientengruppe von Thymomen und Thymuskarzinomen zu werden.
Translation of the abstract (English)
Abstract The purpose of this study was to evaluate the clinical valence of 68Ga-DOTA-TOC in PET/CT for patients with thymoma and thymic carcinoma. The expression of the somatostatin receptor subtype 2 (SSTR-2) ist typical for these tumors. Nuclear medicine imaging with the radio peptide 68Ga-DOTA-TOC by means of positron emission tomography (PET) provides the visualization of the expression of ...
Translation of the abstract (English)
Abstract
The purpose of this study was to evaluate the clinical valence of 68Ga-DOTA-TOC in PET/CT for patients with thymoma and thymic carcinoma. The expression of the somatostatin receptor subtype 2 (SSTR-2) ist typical for these tumors. Nuclear medicine imaging with the radio peptide 68Ga-DOTA-TOC by means of positron emission tomography (PET) provides the visualization of the expression of SSTR-2 in vivo. Combined with computed tomography (CT) by hardware fusion (PET/CT), results in an accurate anatomical localization. Which increase might deliver this promising and to date nonlicensed new radio tracer concerning diagnostic, staging, therapy planning and follow up of tumors of the thymus?
The data of overall 40 patients with suspect or diagnosed tumor of thymus, which received a PET/CT scan with 68Ga-DOTA-TOC from january 2006 until december 2011, were interpreted retrospectively. The fundamentals of this study were first the locus with maximum accumulation of this radiopeptid (SUVmax) in PET and second the comparison with parallel CT scans in hybrid technique. To define true positive, false positive, true negative and false negative results in this study, a standard has been determined consisting of the results of the CT scan not older than three months, the PET scan and other subsequent investigations like histology (according to WHO classification).
In this study, the specifity of 68Ga-DOTA-TOC-PET/CT of 92 % is approximately 7 % higher than in other publications, while the sensivity of 80 % undershoot clearly the international average, most possible due to three thymoma without accumulation because of insufficient expression of SSTR-2, which however were detected in CT scans and histology diagnostics. One of the two false positive results was induced by a thymitis and reduced the specifity in this collective from 96 % to 92 %. Nevertheless, the high specifity may confirm a tumor of the thymus with a positive PET result. Comparatively, the lower sensitivity favors an overlook of thymoma, but this is well-grounded in a receptor decrease in higher tumor stages.
In spite of small case numbers, the present work could confirm very well the up to now proven ability of 68Ga-DOTA-TOC-PET/CT to untimely diagnostics of tumors of the thymus. If quantitative statements relating to staging and follow up were not possible due to restricted study data, this method reached an exactitude of 87.5 % thanks to the good sensivity and very good specifity.
In the future, the new hybride imaging technique PET/MRI with 68Ga-DOTA-TOC may supplement diagnostics. In individual cases of advanced tumor stage an additional investigation by means of [18F]FDG-PET could be helpful for best possible metastasis search. However, for the first time, only 68Ga-DOTA-TOC-PET/CT allowed a quantitative therapeutic
dose calculation, which not only lead to a better therapy planning but also may forecast the therapy results.
Because of until now unsurpassed precision and specifity in representing of SSTR-2 expressing tumors, like those of thymus, because of the high efficency due to excellent pharmacokinetic properties, steady improvements in manufacturing process and the cost and time savings in clinical routine with simultaneous lower exposition to ionizing radiation, PET/CT with 68Ga-DOTA-TOC as bimodal imaging technique has a high potenial to become the new gold standard for patients with thymoma and thymus carcinoma.
Metadata last modified: 25 Nov 2020 23:22