Dokumentenart: | Artikel | ||||
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Titel eines Journals oder einer Zeitschrift: | RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren | ||||
Verlag: | GEORG THIEME VERLAG KG | ||||
Ort der Veröffentlichung: | STUTTGART | ||||
Band: | 186 | ||||
Nummer des Zeitschriftenheftes oder des Kapitels: | 04 | ||||
Seitenbereich: | S. 394-399 | ||||
Datum: | 2013 | ||||
Institutionen: | Medizin > Lehrstuhl für Röntgendiagnostik | ||||
Identifikationsnummer: |
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Stichwörter / Keywords: | TRANSHEPATIC BILIARY DRAINAGE; EXPANDING METAL STENTS; PALLIATION; EXPERIENCE; COMPLICATIONS; STRICTURES; WALLSTENTS; JAUNDICE; bile ducts; bile duct radiography; stents; drainage; interventional procedures; percutaneous | ||||
Dewey-Dezimal-Klassifikation: | 600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften > 610 Medizin | ||||
Status: | Veröffentlicht | ||||
Begutachtet: | Ja, diese Version wurde begutachtet | ||||
An der Universität Regensburg entstanden: | Ja | ||||
Dokumenten-ID: | 61576 |
Zusammenfassung
Purpose: The aim of this study was to evaluate the benefit of a percutaneous transhepatic biliary drainage (PTCD) endoprothesis in the case of patients with malignant occlusion of the common bile duct (CBD). Materials and Methods: 32 patients (mean age 7213 years) were treated with an endoprosthesis (VIABIL; M.L. GORE & ASSOCIATES, INC., USA) due to failed attempts of endoscopic retrograde ...
Zusammenfassung
Purpose: The aim of this study was to evaluate the benefit of a percutaneous transhepatic biliary drainage (PTCD) endoprothesis in the case of patients with malignant occlusion of the common bile duct (CBD). Materials and Methods: 32 patients (mean age 7213 years) were treated with an endoprosthesis (VIABIL; M.L. GORE & ASSOCIATES, INC., USA) due to failed attempts of endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) in the case of malignant occlusion of the CBD. Results: The technical success rate was 96.9%. In one patient the probing of an intrahepatic bile duct was impossible. Two major complications (bleeding, liver abscess) were successfully treated with appropriate measures. The bilirubin level did not significantly decrease immediately after intervention (13.26.5mg/dl; p>0.05). However, the follow-up displayed a highly significant decrease of bilirubin to 6.07.4mg/dl; p<0.05). The endoprosthesis was extended with bare metal NITINOL stents in 9 patients. The mean survival time of the patient group was 6428 days (range 2-250days). Conclusion: The implantation of an endoprosthesis proved to be an option with high technical success, a low complication rate and good benefit in our patients with malignant bile duct obstruction in palliative therapy situations. Key Points: center dot The primary objective in the case of malignant bile duct obstruction is the treatment of jaundice. center dot After failed endoscopic recanalization of the bile ducts, transhepatic biliary drainage is desirable. center dot An ePTFE-FEP covered endoprothesis is a good treatment option in palliative situations. center dot A single-stage procedure shortens hospitalization time. Citation Format: center dot Scheer F, Wissgott C, Ludtke CW etal. Single-Phase Percutaneous Recanalization of Malignant Bile Duct Obstructions with a Covered Stent Graft. Fortschr Rontgenstr 2014; 186: 394-399 Zusammenfassung Ziel: Ziel dieser retrospektiven Studie war es, den Benefit einer perkutan transhepatisch implantierten Endoprothese bei Patienten mit tumorbedingter Stenose des DHC und palliativer Therapiesituation zu evaluieren. Material und Methoden: Bei 32 Patienten (mittleres Alter 72 +/- 13 Jahre) mit kausal maligner Okklusion des Ductus choledochus (DHC) und frustranem Versuch der endoskopischen retrograden Cholangiopancreaticografie (ERCP) wurde die Indikation zur perkutanen transhepatischen Cholangiodrainage (PTCD) und Implantation einer Endoprothese (VIABIL der Firma M.L. GORE & ASSOCIATES, INC., USA) gestellt. Ergebnisse: Die technische Erfolgsrate lag bei 96,9%. Bei einem Patient war die Sondierung eines intrahepatischen Gallengangs nicht moglich. Zwei Majorkomplikationen (Nachblutung, Leberabszess) konnten durch entsprechende Ma ss nahmen erfolgreich behandelt werden. DerGesamtbilirubin war mit 13,2 +/- 6,5mg/dl unmittelbar postinterventionell nicht signifikant erniedrigt (p>0,05). Im Follow-up zeigte sich jedoch eine signifikante Erniedrigung des Gesamtbillirubin auf 6,0 +/- 7,4mg/dl (p<0,05). Bei 9Patienten wurde die Stentprothese mittels Baremetal Nitinolstents verlangert. Die mittlere uberlebenszeit des Patientenkollektivs lag bei 62 +/- 71 Tagen (range: 2-250 Tage). Schlussfolgerung: Die interventionelle Implantation einer Endoprothese stellt bei Patienten mit maligner Gallengangsobstruktion in einer palliativen Therapiesituation und frustaner endoskopischer Sondierung eine Option mit gutem Benefit dar.
Metadaten zuletzt geändert: 19 Dez 2024 08:11