Go to content
UR Home

Einfluss der sozialen Identität auf kooperatives Verhalten.

Model, Jochen (2016) Einfluss der sozialen Identität auf kooperatives Verhalten. PhD, Universität Regensburg.

[img]
Preview
License: Publishing license for publications excluding print on demand
PDF
Download (2MB)
Date of publication of this fulltext: 15 Feb 2016 14:35

Abstract (German)

Kooperation stellt einen wichtigen Faktor beim Erreichen ökonomischer Ziele dar. Dient Kooperation den eigenen Interessen, lässt dies eine relativ triviale Erklärung kooperativer Handlungsweisen anhand von Eigennutz zu. Gilt dies jedoch nicht, ist eine genauere Analyse kooperativer Verhaltenstendenzen anhand der zugrunde liegenden Einflussfaktoren notwendig. In der vorliegenden Arbeit wird der ...

plus

Translation of the abstract (English)

Cooperation is an important factor in the achievement of economic goals. If cooperation is in one’s own interest, it is trivial to explain cooperation by self interest. But if this is not the case, you have to take a closer look on the potential influencing factors. Here the analysis is based on social identity. The experimental structure of a public goods game is used to compare the decisions of ...

plus


Export bibliographical data



Item type:Thesis of the University of Regensburg (PhD)
Date:15 February 2016
Referee:Prof. Dr. Wolfgang Buchholz
Date of exam:11 December 2015
Institutions:Business, Economics and Information Systems > Institut für Volkswirtschaftslehre und Ökonometrie
Business, Economics and Information Systems > Institut für Volkswirtschaftslehre und Ökonometrie > Lehrstuhl für Finanzwissenschaft, insbesondere Umweltökonomie (Prof. Dr. Wolfgang Buchholz)
Business, Economics and Information Systems > Institut für Volkswirtschaftslehre und Ökonometrie > Lehrstuhl für Mikroökonomik (Prof. Dr. Andreas Roider)
Keywords:Verhaltensökonomik, Teamentscheidungen, Ostrazismus, Kooperation, Öffentliches Gut, Experiment, behavioral economics, team decision making, ostracism, cooperation, public good, experiment
Dewey Decimal Classification:100 Philosophy & psychology > 150 Psychology
300 Social sciences > 330 Economics
Status:Published
Refereed:Yes, this version has been refereed
Created at the University of Regensburg:Yes
Item ID:33208
Owner only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

  1. Homepage UR

University Library

Publication Server

Contact:

Publishing: oa@ur.de

Dissertations: dissertationen@ur.de

Research data: daten@ur.de

Contact persons