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- URN to cite this document:
- urn:nbn:de:bvb:355-epub-519307
- DOI to cite this document:
- 10.5283/epub.51930
Item type: | Thesis of the University of Regensburg (PhD) |
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Open Access Type: | Primary Publication |
Date: | 23 March 2022 |
Referee: | Prof. Dr. Thilo Hinterberger and Prof. Dr. Michael Vogt |
Date of exam: | 9 March 2022 |
Institutions: | Medicine > Abteilung für Psychosomatische Medizin |
Keywords: | Qualitätssicherung, Dokumentation, Kinder- und Jugend- und Familienpsychosomatik, Therapieevaluation, SDQ, KINDL-R - Psychometrische Eigenschaften, Klinische Sozialarbeit / quality assurance, documentation, child - youth and family psychosomatics, therapy evaluation, SDQ, KINDL-R - Psychometric Properties, Clinical Social Work |
Dewey Decimal Classification: | 300 Social sciences > 360 Social services; association 600 Technology > 610 Medical sciences Medicine |
Status: | Published |
Refereed: | Yes, this version has been refereed |
Created at the University of Regensburg: | Yes |
Item ID: | 51930 |
Abstract (German)
Hintergrund: In Psychiatrie, Psychosomatik, Psychotherapie und komplementärer medizinischer Fachgebiete (P-Fächern), werden Basisdokumentationen (BaDo‘s) als Instrumente für die Qualitätssicherung (QS) eingesetzt. Mit der Psy-BaDo-PTM konnte sich für die psychosomatische Behandlung erwachsener Patienten eine einrichtungs-, sektoren- und berufsgruppenübergreifende BaDo etablieren. Ein ...
Abstract (German)
Hintergrund: In Psychiatrie, Psychosomatik, Psychotherapie und komplementärer medizinischer Fachgebiete (P-Fächern), werden Basisdokumentationen (BaDo‘s) als Instrumente für die Qualitätssicherung (QS) eingesetzt. Mit der Psy-BaDo-PTM konnte sich für die psychosomatische Behandlung erwachsener Patienten eine einrichtungs-, sektoren- und berufsgruppenübergreifende BaDo etablieren. Ein vergleichbares Instrument für die Kinder-, Jugend- und Familienpsychosomatik fehlt bislang.
Zielstellung: Das Ziel der vorliegenden Arbeit bestand in der Entwicklung eines Vorschlags für eine einrichtungs-, sektoren- und berufsgruppenübergreifende BaDo für die Kinder-, Jugend- und Familienpsychosomatik. Aufgrund der Relevanz für die Therapieevaluation wurden die psychometrischen Eigenschaften des SDQ und KINDL-R evaluiert. Das Potential der entwickelten BaDo, die soziale Dimension psychischer Erkrankung und sozialtherapeutische Interventionen zu erfassen, wurde untersucht.
Methode: Nach einer systematischen Literaturrecherche wurden in einer qualitativen Dokumentenanalyse Schnittmengen zwischen BaDo’s für Kinder und Jugendliche sowie Erwachsene herausgearbeitet. Kinder- und jugendspezifische Aspekte wurden identifiziert. Aufgrund deskriptiv-statistischer Analysen und konzeptueller Überlegungen wurde ein Merkmalkatalogs für die Kinder-, Jugend- und Familienpsychosomatik zusammengestellt. Die Evaluation der psychometrischen Eigenschaften der deutschsprachigen SDQ und KINDL-R Versionen erfolgte durch eine metaanalytische Aggregation vorliegender Befunde. Eine Bewertung wurde auf Grundlage eines Kriterienkatalogs des Deutschen Kollegiums für Psychosomatische Medizin (DKPM) vorgenommen. Die Untersuchung der faktoriellen Struktur und der Known Groups Validität des Kid-KINDL erfolgte durch Sekundäranalyse eines Datensatzes 8- bis 11-jähriger psychisch kranker Kinder, die sich zum Erhebungszeitpunkt in psychosomatischer Krankenhausbehandlung befanden. Auf Grundlage einer theoretischen Ableitung psycho-sozialer Kontextfaktoren wurden BaDo-Items identifiziert, über die eine Kontextualisierung psychischer Erkrankung vorgenommen und sozialtherapeutische Interventionen ausgewertet werden können.
Ergebnisse: Es konnte eine BaDo für die Kinder- und Jugendpsychosomatik erarbeitet werden. Eine Kinder- und Jugendspezifikation wurde durch die Erfassung biographischer und familienanamnestischer Daten erzielt. Die Erhebung soziodemographischer Merkmale wurde konzeptuell angepasst. Trotz einiger Limitationen sprach die zusammenfassende Bewertung nach DKPM-Kriterien für den Einsatz des SDQ und KINDL-R in der QS. In der Evaluation des Kid-KINDL zeigte ein Modell mit Item-Doppelladungen krankheitsassoziierter Items auf den HRQoL-Dimensionen und zwei mit den HRQoL Faktoren unkorrelierten Psychopathologie-Faktoren im Vergleich den besten Modell-Fit. Die Psy-BaDo-PTM-KiJu ermöglicht eine relativ breite Erfassung psycho-sozialer Kontextfakten. Die Evaluation sozialtherapeutischer Interventionen erscheint aus Perspektive Klinischer Sozialarbeit allerdings unzureichend.
Diskussion: Aktuell wird die Psy-BaDo-PTM-KiJu in der Praxis erprobt. Auf Grundlage dieser Erfahrungen sollte die BaDo überarbeitet werden. Perspektivisch wäre die Konsentierung des Merkmalkatalogs durch Berufs- und Fachverbände wünschenswert. Mit dem SDQ und dem KINDL-R konnten zwei international weit verbreitete Instrumente in die BaDo integriert werden. Allerdings zeigte die Untersuchung auch, dass es an systematischen Überblicksarbeiten zu psychometrischen Eigenschaften generischer psychodiagnostischer Instrumente für Kinder und Jugendliche fehlt. In der Untersuchung des Kid-KINDL ergaben sich deutliche Hinweise darauf, dass aufgrund von Item-Doppelladungen einige HRQoL-Dimensionen durch das Instrument nicht valide erfasst werden. Trotz dieser Limitationen erscheint der Kid-KINDL für die Erfassung der HRQoL-Dimensionen Selbstwert, Familie und Freunde geeignet. Es konnte gezeigt werden, dass BaDo-Daten für die Analyse psycho-sozialer Faktoren durchaus interessant sind. Eine adäquate Berücksichtigung sozialtherapeutischer Leistungen in BaDo‘s würde dabei helfen, das multi-disziplinäre psychosomatische Behandlungsspektrum in der QS abzubilden.
Translation of the abstract (English)
Background: In psychiatry, psychosomatics, psychotherapy basic documentations (BaDo's) are used as instruments for quality assurance (QA). With the Psy-BaDo-PTM, it was possible to establish a BaDo in the field of psychosomatic treatment of adult patients across facilities, care areas and professional groups. A comparable instrument for child, adolescent and family psychosomatics is missing so ...
Translation of the abstract (English)
Background: In psychiatry, psychosomatics, psychotherapy basic documentations (BaDo's) are used as instruments for quality assurance (QA). With the Psy-BaDo-PTM, it was possible to establish a BaDo in the field of psychosomatic treatment of adult patients across facilities, care areas and professional groups. A comparable instrument for child, adolescent and family psychosomatics is missing so far.
Objective: The aim of the present study was to develop a proposal for a BaDo for child, adolescent and family psychosomatics that is uniform accross facilities, sectors and professions. Due to its relevance for therapy evaluation, the psychometric properties of the SDQ and KINDL-R were evaluated. The potential of the developed BaDo to capture the social dimension of mental illness and social therapeutic interventions was investigated.
Method: After a systematic literature review, intersections between BaDo's for children and adolescents and adults were identified in a qualitative document analysis. Aspects specific to children and adolescents were identified. Based on descriptive-statistical analyses and conceptual considerations, a BaDo-catalog of characteristics for child, adolescent and family psychosomatics was compiled. The psychometric properties of the German SDQ and KINDL-R versions were evaluated by a meta-analytical aggregation of existing findings. An evaluation was made on the basis of a criteria catalog proposed the German College for Psychosomatic Medicine (DKPM). The investigation of the factorial structure and the known groups validity of the Kid-KINDL was carried out by secondary analysis of a data set of 8- to 11-year-old mentally ill children who were undergoing psychosomatic hospital treatment at the time of the survey. Based on a theoretical derivation of psycho-social contextual factors, BaDo items were identified through which a contextualization of mental illness can be made and socio-therapeutic interventions can be evaluated.
Results: A BaDo for child and adolescent psychosomatics could be developed. A child and adolescent specification was achieved by collecting biographical and family anamnestic data. The collection of sociodemographic characteristics was conceptually adapted. Despite some limitations, the summary evaluation according to DKPM criteria supported the use of the SDQ and KINDL-R in QA. In the evaluation of the Kid-KINDL, a model with item double loadings of disease-associated items on the HRQoL dimensions and two psychopathology factors uncorrelated with the HRQoL factors showed the best model fit. The Psy-BaDo-PTM-KiJu allows for a relatively broad capture of psycho-social contextual factors. However, the evaluation of socio-therapeutic interventions seems insufficient from a clinical social work perspective.
Discussion: Currently, the Psy-BaDo-PTM-KiJu is being tested in practice. Based on this experience, the BaDo should be revised. In the future, it would be desirable for the professional and specialist associations to reach a consensus on the BaDo-catalog. With the SDQ and the KINDL-R, two internationally widely used instruments could be integrated into the BaDo. However, the study also showed that there is a lack of systematic overview work on psychometric properties of generic psychodiagnostic instruments for children and adolescents. In the investigation of the Kid-KINDL, clear indications emerged that due to item double loadings, some HRQoL dimensions are not validly captured by the instrument. Despite these limitations, the Kid-KINDL appears suitable for capturing the HRQoL dimensions of self-esteem, family, and friends. It could be shown that BaDo data are quite interesting for the analysis of psycho-social factors. An adequate consideration of social-therapeutic services in BaDo's would help to reflect the multidisciplinary psychosomatic treatment spectrum in the QA.
Metadata last modified: 23 Mar 2022 12:26