Go to content
UR Home

Die Förderung der Modellierungsfähigkeit im Mathematikunterricht der Grundschule. - Der Einfluss alltagsnaher und abstrakt-symbolischer Handlungsorientierung auf die mathematische Modellierungsfähigkeit und die Lernmotivation von Grundschulkindern

Barwanietz, Tobias (2005) Die Förderung der Modellierungsfähigkeit im Mathematikunterricht der Grundschule. - Der Einfluss alltagsnaher und abstrakt-symbolischer Handlungsorientierung auf die mathematische Modellierungsfähigkeit und die Lernmotivation von Grundschulkindern. PhD, Universität Regensburg.

[img]
Preview
License: Publishing license for publications excluding print on demand
PDF
Download (3MB)
Date of publication of this fulltext: 22 Dec 2005 07:04

Abstract (German)

Flexibel anwendbare mathematische Grundvorstellungen sind die mentale Basis mathematischen Grundverständnisses und damit unabdingbare Voraussetzung für mathematische Modellbildung. In der vorliegenden Untersuchung wurde die von Hasemann & Stern (2002) vorgenommene Unterscheidung zwischen �alltagsnaher� und �abstrakt-symbolischer� Handlungsorientierung beim Umgang mit Textaufgaben im ...

plus

Translation of the abstract (English)

Flexibly applicable �Grundvorstellungen� in mathematics are the mental base of mathematical understanding. They are an indispensable basic requirement for the mental construction of mathematical models. In the reported study the differentiation between �real-life action-related� and �abstract and symbolic action-related� behaviour for the solution of word problems introduced by Hasemann & Stern ...

plus


Export bibliographical data



Item type:Thesis of the University of Regensburg (PhD)
Date:21 December 2005
Referee:Prof. Dr. Maria Fölling-Albers
Date of exam:7 December 2005
Institutions:Psychology and Pedagogy > Institut für Pädagogik > Alumni or Retired Professors > Lehrstuhl für Grundschulpädagogik und -didaktik (Prof. Dr. Maria Fölling-Albers)
Keywords:Mathematikunterricht , Mathematisches Modell , Lernmotivation , Grundschulunterricht , , mathematics lessons , mathematical model , learning motivation , primary school lessons
Dewey Decimal Classification:300 Social sciences > 370 Education
Status:Published
Refereed:Yes, this version has been refereed
Created at the University of Regensburg:Yes
Item ID:10365
Owner only: item control page

Downloads

Downloads per month over past year

  1. Homepage UR

University Library

Publication Server

Contact:

Publishing: oa@ur.de

Dissertations: dissertationen@ur.de

Research data: daten@ur.de

Contact persons