Startseite UR
Krauss, Stefan
, Hohenleitner, Stefanie, Steib, Nicole
, Lindl, Alfred
und Hilbert, Sven
(2025)
Does more teaching experience mean more expertise? A nonlinear perspective from the COACTIV study.
ZDM – Mathematics Education 57 (6), S. 1235-1250.
Keller, Lisa
(2025)
Society-Oriented Scientific and Engineering Discourse through Pop-Up Education.
Dissertation, Universität Regensburg.
Lindl, Alfred
, Simböck, Laura
, Rader, Mara
, Hofrichter, Maria
, Gutsmiedl, Maximilian
, Böhringer, Stefan
und Ehrich, Patrick
(2025)
Merkmale guten Unterrichts aus Sicht von (angehenden) Lehrkräften – Ergebnisse einer Onlinebefragung in den fünf Unterrichtsfächern Deutsch, Englisch, Evangelische Religion, Latein und Musik.
Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
Hauck, Jonas
, Gegner, Christian
, Giglberger, Marina
und Hilbert, Sven
(2025)
Effectiveness of a mobile phone application in managing voice health for teachers: A randomized controlled trial.
DIGITAL HEALTH 11.
Lindl, Alfred
, Durandt, Rina und Blum, Werner
(2025)
Fostering Mathematical Modelling Competency in Different Learning Environments and Educational Contexts – an Exploratory Comparative Analysis of Four Intervention Studies.
ZDM – Mathematics Education.
, Lindl, Alfred
und Krauss, Stefan
(2025)
Kriterienbasierte Einschätzung von (fachspezifischer) Unterrichtsqualität mittels AMADEUS.
In: Schick, Lisa und Platz, Melanie und Lambert, Anselm, (eds.)
Beiträge zum Mathematikunterricht 2025, 58. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik.
WTM-Verlag, Münster, S. 1222-1225.
ISBN 978-3-95987-329-1.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
Steib, Nicole
, Büchter, Theresa, Eichler, Andreas, Binder, Karin, Krauss, Stefan
, Böcherer-Linder, Katharina, Vogel, Markus und Hilbert, Sven
(2024)
How to teach Bayesian reasoning: An empirical study comparing four different probability training courses.
Learning and Instruction 95, S. 102032.
, Wild, Johannes
, Bühner, Markus, Schilcher, Anita
und Hilbert, Sven
(2024)
Applying Cross-Validated Psychometric Models to the Bavarian Reading Test (BYLET).
European Journal of Psychological Assessment, S. 1-11.
Volltext nicht vorhanden.
Lindl, Alfred
und Hilbert, Sven
(2023)
Modelling, structure and development of domain-specific professional knowledge of Latin teachers.
Teaching and Teacher Education 134, S. 104262.
, Bühner, Markus und Hilbert, Sven
(2023)
Individual differences in everyday multitasking behavior and its relation to cognition and personality.
Psychological Research 87 (3), S. 655-685.
Volltext nicht vorhanden.
, Schilcher, Anita
, Hilbert, Sven
, , und ,
(2023)
Introducing the treatment-decision-model (TreaDeM) – a formal, non-parametric approach to using evaluation study data for individual treatment decisions.
Psychological Test and Assessment Modeling 65 (4), S. 523.
Volltext nicht vorhanden.
Triebelhorn, Julian
, Cardon, Iseline
, Kuffner, Kerstin, Bader, Stefanie, Jahner, Tatjana, Meindl, Katrin
, Rothhammer-Hampl, Tanja
, Riemenschneider, Markus J., Drexler, Konstantin, Berneburg, Mark, Nothdurfter, Caroline, Manook, André, Brochhausen, Christoph, Baghai, Thomas C., Hilbert, Sven
, Rupprecht, Rainer, Milenkovic, Vladimir M. und Wetzel, Christian H.
(2022)
Induced neural progenitor cells and iPS-neurons from major depressive disorder patients show altered bioenergetics and electrophysiological properties.
Molecular Psychiatry.
Schilcher, Anita
, Wild, Johannes
, Kraus, Elisabeth und Hilbert, Sven
(2022)
FiLBY-2 – ein Leseflüssigkeitstraining für alle Schülerinnen und Schüler?
Zeitschrift für Sprachlich-Literarisches Lernen und Deutschdidaktik 2 (2), S. 1-29.
und Hilbert, Sven
(2022)
Using Machine Learning to Predict Mathematical Performance.
In: 11th International Conference on Teaching Statistics (ICOTS11) 2022, 11 – 16 September 2022, Rosario, Argentina.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
Munser-Kiefer, Meike
, Martschinke, Sabine, Lindl, Alfred
und Hartinger, Andreas
(2021)
Leistungsentwicklung in jahrgangsgemischten und jahrgangshomogenen dritten und vierten Klassen.
Unterrichtswissenschaft.
, Coors, Stefan, Kraus, Elisabeth, Frei, Mario, Lindl, Alfred
, Wild, Johannes
, Krauss, Stefan
, Goretzko, David, Bischl, Bernd und Stachl, Clemens
(2021)
Machine Learning for the Educational Sciences.
Review of Education 9 (3), e3310.
Volltext nicht vorhanden.
Durandt, Rina, Blum, Werner und Lindl, Alfred
(2021)
Fostering mathematical modelling competency of South African engineering students: which influence does the teaching design have?
Educational Studies in Mathematics 109, S. 361-381.
Bruckmaier, Georg, Krauss, Stefan
, Binder, Karin
, Hilbert, Sven
und Brunner, Martin
(2021)
Tversky and Kahneman’s Cognitive Illusions: Who Can Solve Them, and Why?
Frontiers in Psychology 12, S. 584689.
Himi, Samsad Afrin, Bühner, Markus und Hilbert, Sven
(2021)
Advancing the Understanding of the Factor Structure of Executive Functioning.
Journal of Intelligence 9 (1), S. 16.
Bauer, Olivia, Milenkovic, Vladimir M., Hilbert, Sven, Sarubin, Nina, Weigl, Johannes, Bahr, Lisa-Marie, Wetter, Thomas C., Heckel, Barbara, Wetzel, Christian H.
, Rupprecht, Rainer und Nothdurfter, Caroline
(2021)
Association of Chemokine (C-C Motif) Receptor 5 and Ligand 5 with Recovery from Major Depressive Disorder and Related Neurocognitive Impairment.
Neuroimmunomodulation 27 (3), S. 152-162.
Lindl, Alfred
, Hilbert, Sven
, Schilcher, Anita
, Krauss, Stefan
, Kirchhoff, Petra, Asen-Molz, Katharina, Ehras, Christina, Elmer, Michael, Frei, Mario, Gaier, Lisa, Gastl-Pischetsrieder, Maria, Gunga, Eileen, Murmann, Renate, Röhrl, Simone, Ruck, Anna-Maria, Weich, Matthias, Dittmer, Arne, Fricke, Michael, Hofmann, Bernhard, Memminger, Josef, Rank, Astrid, Tepner, Oliver und Thim-Mabrey, Christiane
(2021)
FALKE: Experiences From Transdisciplinary Educational Research by Fourteen Disciplines.
Frontiers in Education 12 (579982), S. 1-12.
Lindl, Alfred, Krauss, Stefan
, Schilcher, Anita
und Hilbert, Sven
(2020)
Statistical Methods in Transdisciplinary Educational Research.
Frontiers in Education 5 (97), S. 1-11.
, Bruckmaier, Georg, Lindl, Alfred, Hilbert, Sven, Binder, Karin, Steib, Nicole und Blum, Werner
(2020)
Competence as a continuum in the COACTIV study: the “cascade model”.
ZDM 52 (2), S. 311-327.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
, Schilcher, Anita
und Krauss, Stefan
(2020)
Die Wirksamkeit von Erklärvideos im Rahmen der Methode Flipped Classroom.
In: Kaspar, Kai und Becker-Mrotzek, Michael und Hofhues, Sandra und König, Johannes und Schmeinck, Daniela, (eds.)
Bildung, Schule, Digitalisierung.
Waxmann, Münster, S. 284-290.
ISBN 978-3-8309-4246-7, 978-3-8309-9246-2.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
, Binder, Karin, Krauss, Stefan
, Schulte, Magdalena, Rank, Astrid, Deml, Isabell und Hilbert, Sven
(2020)
FaWi-S – Eine psychometrische Testkonstruktion zum didaktischen Wissen von Grundschullehrkräften in Bezug auf Sprachförderung im Projekt Eva-Prim.
In: Mackowiak, Katja und Beckerle, Christine und Gentrup, Sarah und Tiu, Cora, (eds.)
Forschungsinstrumente im Kontext institutioneller (schrift-)sprachlicher Bildung.
Bildung durch Sprache und Schrift (BiSS).
Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, S. 33-53.
ISBN 978-3-7815-2359-3 (print), 978-3-7815-5801-4 (online).
Volltext nicht vorhanden.
, Pargent, Florian, Hilbert, Sven, Harari, Gabriella M., Schoedel, Ramona, Vaid, Sumer, Gosling, Samuel D. und Bühner, Markus
(2020)
Personality Research and Assessment in the Era of Machine Learning.
European Journal of Personality 34 (5), S. 613-631.
Volltext nicht vorhanden.
, Hilbert, Sven, Jobst, Andrea, Falkai, Peter
, Bühner, Markus, Stachl, Clemens
, Bischl, Bernd, Coors, Stefan, Ehring, Thomas
, Padberg, Frank und Sarubin, Nina
(2020)
Predicting instructed simulation and dissimulation when screening for depressive symptoms.
European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience 270 (2), S. 153-168.
Volltext nicht vorhanden.
, Hilbert, Sven
, Binder, Karin
und Lindl, Alfred
(2020)
Re-Analysen des COACTIV-Datensatzes mit Machine Learning.
In: Siller, Hans-Stefan und Weigel, Wolfgang und Wörler, Jan Franz, (eds.)
Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, Band 3.
WTM-Verlag, Münster, S. 1169-1172.
ISBN 978-3-95987-139-6, 3-95987-139-2.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
, Bühner, Markus, Naumann, Felix und Hilbert, Sven
(2020)
Self‐esteem fully mediates positive life events and depressive symptoms in a sample of 173 patients with affective disorders.
Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice 93 (1), S. 21-35.
Volltext nicht vorhanden.
Hilbert, Sven, McAssey, Michaela, Bühner, Markus, Schwaferts, Patrick, Gruber, Monika, Goerigk, Stephan und Taylor, Paul Christopher John
(2019)
Right hemisphere occipital rTMS impairs working memory in visualizers but not in verbalizers.
Scientific Reports 9 (6307), S. 1-8.
, Bühner, Markus, Naumann, Felix und Sarubin, Nina
(2019)
The Role of Self-Esteem in Depression: A Longitudinal Study.
Behavioural and Cognitive Psychotherapy 47 (2), S. 244-250.
Volltext nicht vorhanden.
, Bruckmaier, Georg, Binder, Karin
, Krauss, Stefan
und Bühner, Markus
(2018)
Prediction of elementary mathematics grades by cognitive abilities.
European Journal of Psychology of Education 34 (3), S. 665-683.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
, Krauss, Stefan
, Hilbert, Sven
, Brunner, Martin, Ander, Yvonne und Kunter, Mareike
(2018)
Diagnostic Skills of Mathematics Teachers in the COACTIV study.
In: Leuders, Timo und Philipp, Kathleen und Leuders, Juliane, (eds.)
Diagnostic Competence of Mathematics Teachers - Unpacking a complex construct in teacher education and teacher practice.
Mathematics teacher education, 11.
Springer, Cham, S. 33-53.
ISBN 978-3-319-66327-2, 978-3-319-66325-8.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
, Krauss, Stefan
, Hilbert, Sven
und Blum, Werner
(2018)
Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften in COACTIV und deren Auswirkung auf Unterrichtsqualität und den Lernzuwachs von Schülerinnen und Schülern.
In:
Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, Band 1.
WTM-Verlag, Münster, S. 297-300.
ISBN 978-3-95987-090-0, 978-3-95987-089-4.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
und Lindl, Alfred
(2018)
Die Psychometrie des Lehrerprofessionswissens - Betrachtungen zur Validität verschiedener emprischer Zugänge.
In:
Beiträge zum Mathematikunterricht 2018, Band 3.
WTM-Verlag, Münster, S. 1071-1074.
ISBN 978-3-95987-090-0, 978-3-95987-089-4.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
, Krauss, Stefan
, Rincke, Karsten und Hilbert, Sven
(2017)
Ausblick - Aus FALKO wird FALKE. Fachspezifische Lehrerkompetenz im Erklären.
In: Krauss, Stefan und Lindl, Alfred und Schilcher, Anita und Fricke, Michael und Göhring, Anja und Hofmann, Bernhard und Kirchhoff, Petra, (eds.)
FALKO: Fachspezifische Lehrerkompetenzen : Konzeption von Professionswissenstests in den Fächern Deutsch, Englisch, Latein, Physik, Musik, Evangelische Religion und Pädagogik.
Waxmann, Münster, S. 439-452.
ISBN 3-8309-3445-9 ; 978-3-8309-3445-5 ; 978-3-8309-8445-0.
Zugang zum Volltext eingeschränkt.
Publikationsserver
Publizieren: oa@ur.de
0941 943 -4239 oder -69394
Dissertationen: dissertationen@ur.de
0941 943 -3904
Forschungsdaten: datahub@ur.de
0941 943 -5707