Number of items at this level: 332.
2022
2021
2020
Gruber, Hans 
,
Wolff, Christian 
,
Mottok, Jürgen,
Bazo, Alexander,
Hauser, Florian and
Schreistetter, Stefan
(2020)
Tutorial on Software Engineering Education in Co-Located Multi-User Eye-Tracking-Environments.
In: 2020 IEEE 32nd Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE T), 9. November 2020, München (Online).
Fulltext not available.
2019
Gruber, Hans 
,
Scheumann, Michael and
Krauss, Stefan 
(2019)
3. Problemlösen und Expertiseerwerb.
In:
Urhahne, Detlef and
Dresel, Markus and
Fischer, Frank, (eds.)
Psychologie für den Lehrberuf.
Springer, Heidelberg, pp. 53-65.
ISBN 978-3-662-55753-2, 3-662-55753-3.
Fulltext restricted.
2018
2017
2016
Breckwoldt, Jan 
,
Ludwig, Jan R.,
Plener, Joachim,
Schröder, Torsten,
Gruber, Hans and
Peters, Harm 
(2016)
Differences in procedural knowledge after a “spaced” and a “massed” version of an intensive course in emergency medicine, investigating a very short spacing interval.
BMC Medical Education 16 (1).
Fulltext not available.
2015
2014
2013
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(2013)
Apprenticeship and school learning.
In:
Wright, J., (ed.)
International encyclopedia of the social and behavioral sciences.
Elsevier, Oxford.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2013)
Definition: Expertise-Erwerb.
In:
Wirtz, Markus, (ed.)
Lexikon der Psychologie / Dorsch. 6. Aufl.
Huber, Bern, p. 513.
ISBN 978-3-456-85234-8.
Banas, Bernhard,
Beyer, B.,
Eckert, M.,
Gruber, Hans 
,
Pfirstinger, J.,
Schaller, O. and
Dietl, B.
(2013)
Informierte oder nicht informierte Zustimmung? Eine aktuelle Untersuchung über den Informationsstand von Regensburger Studierenden zum Thema Organspende und Transplantation.
Deutsche Medizinische Wochenschrift : DMW 138 (15), pp. 775-780.
Fulltext not available.
2012
Hirschmann, Markus,
Gruber, Hans 
and
Degner, Stefan
(2012)
Beiträge der Expertiseforschung zur Kompetenzmessung.
In:
Niedermair, Gerhard, (ed.)
Kompetenzen entwickeln, messen und bewerten.
Trauner-Verl., Linz, 491–504.
ISBN 978-3-85499-872-3.
Fulltext not available.
Eiglsperger, Birgit and
Gruber, Hans 
(2012)
Das Auge des Meisters.
Blick in die Wissenschaft (25), pp. 34-40.
Fulltext not available.
Stollfuß, M.,
Sieweke, Jost,
Mohe, Michael and
Gruber, Hans 
(2012)
Dealing with errors in professional service firms.
In:
Reihlen, M. and
Werr, A., (eds.)
Handbook of research on entrepreneurship in professional services.
Elgar, Cheltenham, pp. 42-64.
ISBN 1-8484-4626-8.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Degner, Stefan
(2012)
Expertise.
In:
Fürstenau, B., (ed.)
Lehrbuch Lern- und Lehrtheorien.
Studienserie für die Berufs- und Wirtschaftspädagogik.
Schneider, Baltmannsweiler.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Degner, Stefan
(2012)
Expertise und Kompetenz.
In:
Dick, M. and
Marotzki, W. and
Mieg, H., (eds.)
Handbuch Professionsentwicklung.
(In Press)
Fulltext not available.
Gartmeier, Martin,
Lorenzer, Katharina,
Gruber, Hans 
and
Heid, Helmut
(2012)
Negative Knowledge of Primary School Teachers - Results from an Explorative Study.
In:
Wuttke, Eveline and
Seifried, Jürgen, (eds.)
Learning from errors at school and at work.
Research in Vocational Learning, 1.
Budrich, Opladen, 81–93.
ISBN 978-3-86649-415-2.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2012)
Preface.
In:
Held, Felix von, (ed.)
Collective creativity. Exploring creativity in social network development as part of organizational learning.
Springer VS, Wiesbaden, pp. 5-6.
ISBN 978-3-531-19339-7 ; 3-531-19339-2.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Mohe, Michael
(2012)
Professional knowledge is (also) knowledge about errors.
In:
Bauer, Johannes and
Harteis, Christian, (eds.)
Human fallibility.
Professional and practice-based learning, 6.
Springer, Dordrecht, pp. 71-87.
ISBN 978-90-481-3940-8 (print), 978-90-481-3941-5 (e-book).
Fulltext not available.
Billett, Stephen,
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2012)
Series editors´ foreword.
In:
Bauer, Johannes and
Harteis, Christian, (eds.)
Human fallibility.
Professional and practice-based learning, 6.
Springer, Dordrecht, V-VI.
ISBN 978-90-481-3940-8 (print), 978-90-481-3941-5 (e-boook).
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Billett, Stephen
(2012)
Series editors´ foreword.
In:
Billett, Stephen, (ed.)
Promoting professional learning.
Professional and practice-based learning, 8.
Springer, Dordrecht.
(In Press)
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2012)
Situiertes Lernen.
In:
Arnold, K.-H. and
Levin, A., (eds.)
Lexikon Erziehungswissenschaft, Fachgebiet "Pädagogik und Psychologie".
(In Press)
Fulltext not available.
Gold, Katharina,
Grothues, Dirk,
Leitzmann, Michael,
Gruber, Hans 
and
Melter, Michael
(2012)
Spieltherapie im Krankenhaus.
Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 61, 157–166.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Hirschmann, Markus and
Jossberger, Helen
(2012)
Wissenstransformation durch Erfahrung.
In:
Eiglsperger, Birgit and
Pfab, Florian and
Plaum, G. and
Schmidt, J., (eds.)
Transformation.
Kunst & Wissenschaft, 1.
Universitätsverlag Regensburg, Regensburg, 27–30.
ISBN 978-3-86845-085-9.
Fulltext not available.
2011
Gruber, Hans 
and
Hascher, Tina
(2011)
Lehrer/innenexpertise zwischen Wissen und Können.
In:
Rahm, Sibylle and
Nerowski, Christian, (eds.)
Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO), Fachgebiet Schulpädagogik.
Juventa, Weinheim.
Fulltext not available.
Birner, Kirstin,
Gruber, Hans 
and
Mulder, Regina
(2011)
Development of intercultural competence in consultancies.
In:
IPOB, , (ed.)
The future of knowledge-intensive service work : theory and practice of managing human and organisational resources.
Metropolis, Marburg, 183–201.
ISBN 978-3-89518-822-0.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Stöger, Heidrun
(2011)
Experten-Novizen-Paradigma.
In:
Kiel, Ewald and
Zierer, Klaus, (eds.)
Basiswissen Unterrichtsgestaltung. Bd. 2. Unterrichtsgestaltung als Gegenstand der Wissenschaft.
Schneider-Verl. Hohengehren, Baltmannsweiler, 247–264.
ISBN 978-3-8340-0890-9 (Set, Bd. 1 - 3 zs.).
Fulltext not available.
Rupprecht, Maria,
Mulder, Regina,
Gruber, Hans 
and
Neumann, Wilfried
(2011)
Fostering innovative behaviour and dealing with diversity within consulting teams.
In:
IPOB, , (ed.)
The future of knowledge-intensive service work : theory and practice of managing human and organisational resources.
Metropolis, Marburg, 153–181.
ISBN 978-3-89518-822-0.
Fulltext not available.
Rupprecht, Maria,
Strasser, Josef,
Mulder, Regina and
Gruber, Hans 
(2011)
Innovatives Verhalten in heterogenen Beratungsteams.
In:
Dohrn, Sönke and
Hasebrook, Joachim P. and
Schmette, Martina, (eds.)
Vielfalt und Innovation: strategisches Diversity-Management für Innovationserfolg.
Shaker, Aachen, 246–274.
ISBN 978-3-8322-9676-6.
Fulltext not available.
Stöger, Heidrun and
Gruber, Hans 
(2011)
Lernvoraussetzungen von Schülern.
In:
Kiel, Ewald and
Zierer, Klaus, (eds.)
Basiswissen Unterrichtsgestaltung. Bd. 2. Unterrichtsgestaltung als Gegenstand der Wissenschaft.
Schneider-Verl. Hohengehren, Baltmannsweiler, 265–283.
ISBN 978-3-8340-0890-9 (Set, Bd. 1 - 3 zs.).
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2011)
Researching workplace learning in Europe.
In:
Malloch, Margaret and
Cairns, L. and
Evans, K. and
O´Connor, N., (eds.)
The Sage handbook of workplace learning.
Sage, Los Angeles, 224–235.
ISBN 978-1-8478-7589-1.
Fulltext not available.
Billett, Stephen,
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2011)
Series editors´ foreword.
In:
Poell, Rob F. and
van Woerkom, Marianne, (eds.)
Supporting workplace learning.
Professional and practice-based learning, 5.
Springer, Dordrecht, v-vi.
ISBN 978-90-481-9108-6.
Fulltext not available.
Billett, Stephen,
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2011)
Series editors´ foreword.
In:
Gibbs, Paul, (ed.)
Heidegger's contribution to the understanding of work-based studies.
Professional and practice-based learning, 4.
Springer Science+Business Media, Dordrecht, vii-viii.
ISBN 978-90-481-3932-3.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Billett, Stephen
(2011)
7. Series editors´ foreword.
In:
Billett, Stephen and
Henderson, A., (eds.)
Developing learning professionals.
Professional and practice-based learning (7).
Springer, Dordrecht, v–vi.
ISBN 978-90-481-3936-1(print), 978-90-481-3937-8 (e-book).
Fulltext not available.
2010
Westermeier, Bernhard and
Gruber, Hans 
(2010)
Bewegt denken - gesund handeln: Selbstpflege für Pflegende im Bezirksklinikum Regensburg.
In:
Gostomzyk, Johannes G., (ed.)
Der Bayerische Gesundheitsförderungs- und Präventionspreis (BGPP) 2010. Gesundheit fördern, Chancen nutzen.
Schriftenreihe der Landeszentrale für Gesundheit in Bayern, 23.
Landeszentrale für Gesundheit in Bayern, München, 86–87.
ISBN 978-3-933725-32-5.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2010)
Expertise.
In:
Rost, Detlef H., (ed.)
Handwörterbuch pädagogische Psychologie. 4. Aufl.
Beltz, Weinheim, 183–189.
ISBN 978-3-621-27690-0 (print), 978-3-621-27906-2 (e-book).
Fulltext not available.
Stamouli, Elena,
Schmid, Christoph and
Gruber, Hans 
(2010)
Expertiseerwerb: Jagt die Lehrerinnen- und Lehrerfortbildung einem Phantom hinterher?
In:
Müller, Florian H. and
Eichenberger, A. and
Lüders, M. and
Mayr, J., (eds.)
Lehrerinnen und Lehrer lernen. Konzepte und Befunde zur Lehrerfortbildung.
Waxmann, Münster, 107–122.
ISBN 978-3-8309-2107-3.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz and
Gruber, Hans 
(2010)
Gedächtnis.
In:
Arnold, Rolf and
Nolda, S. and
Nuissl, E., (eds.)
Wörterbuch Erwachsenenbildung. 2. Aufl.
Klinkhardt, Bad Heilbrunn, pp. 122-123.
ISBN 978-3-7815-1700-4 (Klinkhardt), 978-3-8252-8425-1 (UTB).
Fulltext not available.
Harteis, Christian,
Gruber, Hans 
and
Rehrl, Monika
(2010)
Kompetenzerwerb im betrieblichen Arbeitsalltag.
In:
Spiel, Christiane and
Reimann, R. and
Schober, Barbara and
Wagner, Petra, (eds.)
Bildungspsychologie.
Hogrefe, Göttingen, 183–187.
ISBN 9783801720810.
Fulltext not available.
Gegenfurtner, Andreas,
Vauras, M.,
Gruber, Hans 
and
Festner, Dagmar
(2010)
Motivation to transfer revisited.
In:
Gomez, Kimberley and
Lyons, L. and
Radinsky, J., (eds.)
ICLS '10 Proceedings of the 9th International Conference of the Learning Sciences. vol. 1.
International Society of the Learning Sciences, Chicago, 452–459.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Rehrl, Monika
(2010)
Netzwerkforschung.
In:
Tippelt, Rudolf and
Schmidt, Bernhard, (eds.)
Handbuch Bildungsforschung. 3. Aufl.
VS Verlag für Sozialwissenschaften; Springer, Wiesbaden, 967–981.
ISBN 978-3-531-17138-8 (Print), 978-3-531-17138-8(e-book).
Fulltext not available.
Mohe, Michael,
Gruber, Hans 
,
Kaiser, Stephan,
Mulder, Regina H.,
Birner, Kirstin,
Dorniok, Daniel,
Reindl, Cornelia,
Rupprecht, Maria,
Stolz, Martin L.,
Sieweke, Jost and
Stollfuß, M.
(2010)
Rhetorik und Realität in der Unternehmensberatung.
In:
Jacobsen, Heike and
Schallock, B., (eds.)
Innovationsstrategien jenseits traditionellen Managements: Beiträge zur ersten Tagung des Förderschwerpunkts des BMBF ; 8. - 9. Oktober 2009, Berlin.
Fraunhofer-Verl., Stuttgart, 307–317.
ISBN 978-3-8396-0141-9.
Fulltext not available.
Palonen, Tuire and
Gruber, Hans 
(2010)
Satunnainen, rutiininomainen ja tietoinen osaaminen.
In:
Collin, Kaija and
Paloniemi, S. and
Rasku-Puttonen, H. and
Tynjälä, Päivi, (eds.)
Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus.
WSOYpro, Helsinki, 41–56.
ISBN 978-951-0-36345-4.
Fulltext not available.
Billett, Stephen,
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2010)
Series editors´ foreword.
In:
Edwards, Anne, (ed.)
Being an expert professional practitioner.
Professional and practice-based learning, 3.
Springer, Dordrecht, v-vi.
ISBN 978-90-481-3968-2.
Fulltext not available.
Billett, Stephen,
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2010)
Series editors´ foreword.
In:
Billett, Stephen, (ed.)
Learning through practice.
Professional and practice-based learning, 1.
Springer, Dordrecht, vii-viii.
ISBN 978-90-481-3938-5.
Fulltext not available.
Billett, Stephen,
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2010)
Series editors´ foreword.
In:
Webster-Wright, Ann, (ed.)
Authentic professional learning.
Professional and practice-based learning, 2.
Springer, Dordrecht, v-vi.
ISBN 978-90-481-3946-0.
Fulltext not available.
2009
Hansen, Kirstin,
Rupprecht, Maria,
Gruber, Hans 
and
Mulder, Regina H.
(2009)
Diversität als blinder Fleck in Beratungsorganisationen.
In:
Ameln, Falko von and
Kramer, Josef and
Stark, Heike, (eds.)
Organisationsberatung beobachtet. Hidden Agendas und blinde Flecke.
VS Verlag für Sozialwissenschaften; Springer, Wiesbaden, 296–299.
ISBN 978-3-531-15893-8 (Print), 978-3-531-91732-0 (e-book).
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2009)
How to support vocational teachers to become experts.
In:
Achtenhagen, Frank and
Oser, Fritz and
Renold, Ursula, (eds.)
Teachers' professional development : aims, modules, evaluation.
Sense Publishers, Rotterdam, 63–70.
ISBN 978-90-8790-740-2.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Stamouli, Elena
(2009)
Intelligenz und Vorwissen.
In:
Wild, Elke and
Möller, J., (eds.)
Pädagogische Psychologie.
Springer, Heidelberg, 27–47.
ISBN 978-3-540-88572-6.
Fulltext not available.
Mulder, Regina H.,
Harteis, Christian and
Gruber, Hans 
(2009)
Lernen von Lehrenden im Arbeitsprozess.
In:
Zlatkin-Troitschanskaia, Olga and
Beck, Klaus and
Sembill, Detlef and
Nickolaus, Reinhold and
Mulder, Regina, (eds.)
Lehrprofessionalität.
Beltz, Weinheim, 567–576.
ISBN 978-3-407-32103-9.
Fulltext not available.
Gartmeier, Martin and
Gruber, Hans, eds.
(2009)
Negatives Wissen.
Bibliothek "Studentische Arbeiten Educational Science", 2.
Universität Regensburg, Institut für Pädagogik, Regensburg.
Fulltext not available.
Mulder, Regina H.,
Messmann, Gerhard and
Gruber, Hans 
(2009)
Professionelle Entwicklung von Lehrenden als Verbindung von Professionalität und professionellem Handeln.
In:
Zlatkin-Troitschanskaia, Olga and
Beck, Klaus and
Sembill, Detlef and
Nickolaus, Reinhold and
Mulder, Regina, (eds.)
Lehrprofessionalität.
Beltz, Weinheim, 401–409.
ISBN 978-3-407-32103-9.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2009)
Situiertes Lernen.
In:
Arnold, Karl-Heinz and
Sandfuchs, U. and
Wiechmann, J., (eds.)
Handbuch Unterricht. 2. Aufl.
Klinkhardt, Bad Heilbrunn, pp. 249-252.
ISBN 978-3-7815-1701-1.
Fulltext not available.
Gartmeier, Martin and
Gruber, Hans 
(2009)
2. Vorwort.
In:
Gartmeier, Martin and
Gruber, Hans, (eds.)
Negatives Wissen.
Bibliothek "Studentische Arbeiten Educational Science" (2).
Universität Regensburg, Institut für Pädagogik, Regensburg, p. 3.
Fulltext not available.
2008
Gegenfurtner, Andreas and
Gruber, Hans 
(2008)
Antecedents of extrinsic motivation to transfer training.
In:
Proceedings of The 9th International Conference on Human Resource Development Research and Practice across Europe, IÉSEG School of Management, Lille, France, 21-23.5.2008.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Lehmann, Andreas C.
(2008)
7. Entwicklung von Expertise und Hochleistung in Musik und Sport.
In:
Petermann, Franz and
Schneider, Wolfgang, (eds.)
Angewandte Entwicklungspsychologie.
Enzyklopädie der Psychologie : Themenbereich C, Theorie und Forschung. Serie V, Entwicklungspsychologie, 7 (7).
Hogrefe, Göttingen, 497–519.
ISBN 978-3-8017-0589-3 (print), 9783840905896 (e-book).
Fulltext not available.
Strasser, Josef and
Gruber, Hans 
(2008)
Kompetenz von Beratungslehrern im Vergleich.
In:
Gläser-Zikuda, Michaela and
Seifried, Jürgen, (eds.)
Lehrerexpertise.
Waxmann, Münster, 237–258.
ISBN 978-3830920038.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Harteis, Christian
(2008)
Lernen und Lehren im Erwachsenenalter.
In:
Renkl, Alexander, (ed.)
Lehrbuch Pädagogische Psychologie.
Huber, Bern, pp. 205-261.
ISBN 978-3456844626.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2008)
Lernen und Wissenserwerb.
In:
Schneider, Wolfgang, (ed.)
Handbuch der pädagogischen Psychologie.
Handbuch der Psychologie, 10.
Hogrefe, Göttingen, 95–104.
ISBN 978-3801718633.
Fulltext not available.
Gartmeier, Martin,
Kipfmüller, Stefanie,
Heid, Helmut and
Gruber, Hans 
(2008)
Reflection and professional competence.
In:
Billett, Stephen and
Harteis, Christian and
Eteläpelto, Anneli, (eds.)
Emerging perspectives of workplace learning.
Sense Publishers, Rotterdam, 131–147.
ISBN 978-9087906436.
Fulltext not available.
2007
Palonen, Tuire,
Lehtinen, Erno and
Gruber, Hans 
(2007)
Asiantuntijuuden verkostot.
In:
Eteläpelto, Anneli and
Collin, Kaija and
Saarinen, Jaana, (eds.)
Työ, identiteetti ja oppiminen.
WSOY Oppimateriaalit, Helsinki, 283–304.
ISBN 9789510328552.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2007)
Bedingungen von Expertise.
In:
Heller, Kurt and
Ziegler, Albert, (eds.)
Begabt sein in Deutschland.
Lit, Münster, 93–112.
ISBN 978-3825807665.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Palonen, Tuire
(2007)
Epilogue.
In:
Gruber, Hans and
Palonen, Tuire, (eds.)
Learning in the workplace - new developments.
Research in educational sciences, 32.
Finnish Educational Research Association (FERA), Turku, 251–253.
ISBN 978-952-5401-32-5.
Fulltext not available.
Harteis, Christian,
Gruber, Hans 
and
Hertramph, Herbert
(2007)
Epistemological beliefs and their impact on the practice of e-learning in companies.
In:
Uskov, V., (ed.)
Globalization of education through advanced technology : Proceedings of the 10th IASTED International Conference on Computer and Advanced Technology in Education, October 8 - 10, 2007, Beijing, China.
ACTA, Anaheim, 266–271.
ISBN 978-0-88986-699-7.
Fulltext not available.
Gruber, Hans and
Sand, Ramona, eds.
(2007)
Geheimnisvolle Wissensformen.
Bibliothek "Studentische Arbeiten Educational Science", 1 (Nr. 1).
Universität Regensburg, Institut für Pädagogik, Regensburg.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2007)
Gruppenarbeit.
In:
Hawelka, Birgit and
Hammerl, Marianne and
Gruber, Hans, (eds.)
Förderung von Kompetenzen in der Hochschullehre. Theoretische Konzepte und ihre Implementation in der Praxis.
Asanger, Kröning, 59–70.
ISBN 978-3-89334-473-4.
Fulltext not available.
Gruber, Hans and
Palonen, Tuire, eds.
(2007)
Learning in the workplace - new developments.
Research in educational sciences, 32.
Finnish Educational Research Association (FERA), Turku.
ISBN 978-952-5401-32-5.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Palonen, Tuire
(2007)
Preface.
In:
Gruber, Hans and
Palonen, Tuire, (eds.)
Learning in the workplace - new developments.
Research in educational sciences, 32.
Finnish Educational Research Association (FERA), Turku, 3–6.
ISBN 978-952-5401-32-5.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Palonen, Tuire,
Rehrl, Monika and
Lehtinen, Erno
(2007)
Understanding the nature of expertise: Individual knowledge, social resources and cultural context.
In:
Gruber, Hans and
Palonen, Tuire, (eds.)
Learning in the workplace - new developments.
Research in educational sciences, 32.
Finnish Educational Research Association (FERA), Turku, 227–250.
ISBN 978-952-5401-32-5.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Sand, Ramona
(2007)
Nr. 1. Vorwort.
In:
Gruber, Hans and
Sand, Ramona, (eds.)
Geheimnisvolle Wissensformen.
Bibliothek "Studentische Arbeiten Educational Science" (Nr. 1).
Universität Regensburg, Institut für Pädagogik, Regensburg, p. 3.
Fulltext not available.
Hawelka, Birgit,
Hammerl, Marianne and
Gruber, Hans 
(2007)
Vorwort.
In:
Hawelka, Birgit and
Hammerl, Marianne and
Gruber, Hans, (eds.)
Förderung von Kompetenzen in der Hochschullehre. Theoretische Konzepte und ihre Implementation in der Praxis.
Asanger, Kröning, iii–iv.
ISBN 978-3-89334-473-4.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian,
Hasanbegovic, Jasmina and
Lehner, Franz
(2007)
Über die Rolle epistemischer Überzeugungen für die Gestaltung von E-Learning - eine empirische Studie bei Hochschul-Lehrenden.
In:
Breitner, Michael H. and
Bruns, B. and
Lehner, Franz, (eds.)
Neue Trends im E-Learning.
Physica-Verlag, Heidelberg, 123–132.
ISBN 978-3-7908-1917-5.
Fulltext not available.
2006
Harteis, Christian,
Gruber, Hans 
and
Lehner, Franz
(2006)
Epistemological beliefs and their impact on work, subjectivity and learning.
In:
Billett, Stephen and
Somerville, Margaret and
Fenwick, Tara, (eds.)
Work, Subjectivity and Learning.
Springer, Dordrecht, pp. 123-140.
ISBN 978-1402053597 (print), 978-1-402-05360-3 (e-book).
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2006)
Expertise.
In:
Rost, Detlef H., (ed.)
Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. 3. Aufl.
Beltz, Weinheim, pp. 175-180.
ISBN 3-621-27585-1, 978-3-621-27585-9.
Fulltext not available.
Rehrl, Monika,
Palonen, Tuire and
Gruber, Hans 
(2006)
Expertise development in science.
In:
Boshuizen, H. P. A., (ed.)
Lifelong learning of professionals: Exploring implications of a transitional labour market. Proceedings of the 3rd EARLI SIG Professional Learning and Development Conference.
Open University of the Netherlands, Heerlen.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz and
Gruber, Hans 
(2006)
Lernen.
In:
Kaiser, Franz-Josef and
Pätzold, Günter, (eds.)
Wörterbuch Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2. Aufl.
Klinkhardt, Bad Heilbrunn, pp. 344-346.
ISBN 3-7815-1413-7.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz and
Gruber, Hans 
(2006)
Lerntransfer.
In:
Kaiser, Franz-Josef and
Pätzold, Günter, (eds.)
Wörterbuch Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2. Aufl.
Klinkhardt, Bad Heilbrunn, pp. 358-360.
ISBN 3-7815-1413-7.
Fulltext not available.
Lehmann, Andreas C. and
Gruber, Hans 
(2006)
Music.
In:
Ericsson, Karl Anders, (ed.)
The Cambridge handbook of expertise and expert performance.
Cambridge University Press, Cambridge, 457–470.
ISBN 978-0521600811.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Prenzel, Manfred and
Schiefele, Hans
(2006)
Spielräume für Veränderung durch Erziehung.
In:
Krapp, Andreas and
Weidenmann, Bernd, (eds.)
Pädagogische Psychologie. 5. Aufl.
Beltz, Psychologie-Verlags-Union, Weinheim, pp. 99-135.
ISBN 978-3-621-27564-4.
Fulltext not available.
Roll, C.,
Altenberger, H.,
Gruber, Hans 
,
Nerlich, Michael and
Kinner, B.
(2006)
Sportmedizinische Ausbildung von Medizinstudenten.
Sportverletzung, Sportschaden 20 (3), 117–122.
Fulltext not available.
Hasanbegovic, Jasmina,
Gruber, Hans 
,
Rehrl, Monika and
Bauer, Johannes
(2006)
The two-fold role of epistemological beliefs in higher education: A review of research about innovation in universities.
In:
Tynjälä, Päivi and
Välimaa, Jussi and
Boulton-Lewis, Gillian, (eds.)
Higher education and working life.
EARLI Advances in Learning and Instruction Book Series.
Elsevier, Amsterdam, 163–176.
ISBN 978-0080450209.
Fulltext not available.
2005
Harteis, Christian,
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar,
Gruber, Hans 
and
Heid, Helmut
(2005)
Employment between economic and educational ratio.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 275–290.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar,
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Heid, Helmut
(2005)
Error culture in the workplace: Differences between managers and staff members.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning / Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 259–263.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian,
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika
(2005)
Introduction.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 5–8.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Festner, Dagmar,
Bauer, Johannes,
Harteis, Christian,
Gruber, Hans 
and
Heid, Helmut
(2005)
Learning from errors: Good conditions in enterprises?
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning / Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 264–274.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Heid, Helmut
(2005)
Personnel and organisational development from an economic and an educational perspective.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 234–238.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Strasser, Josef and
Gruber, Hans 
(2005)
Reflection and the development of psychological counsellors’ professional knowledge.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 221–226.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Coester, H.,
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar,
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Heid, Helmut
(2005)
Responsibility in daily working life: A comparison between managers and staff members.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 253–258.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Harteis, Christian,
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar,
Gruber, Hans 
and
Heid, Helmut
(2005)
Self-determination in daily working life.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 244–252.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar,
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Heid, Helmut
(2005)
The effects of epistemological beliefs on workplace learning.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning/ Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 239–243.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2005)
The role of encapsulation: A perspective across professional domains.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Mulder, Regina H. and
Rehrl, Monika, (eds.)
Bridging individual, organisational, and cultural aspects of professional learning / Learning and Professional Development, Special Interest Group of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Roderer, Regensburg, 318–323.
ISBN 3-89783-487-1.
Fulltext not available.
2004
Harteis, Christian and
Gruber, Hans 
(2004)
Competence supporting working conditions.
In:
Boshuizen, Henny P. A. and
Bromme, Rainer and
Gruber, Hans, (eds.)
Professional learning : gaps and transitions on the way from novice to expert.
Kluwer, Dordrecht, 251–269.
ISBN 1-402-02066-X print, 1-402-02094-5 e-book.
Fulltext not available.
Rehrl, Monika,
Bagusat, Marion and
Gruber, Hans 
(2004)
Is "self-directed learning" a powerful concept for enhancing professional learning?
In:
Radovan, Marko and
Đorđević, Neda and
Ličen, Nives, (eds.)
Current issues in adult learning and motivation: Ljubljana, October 22 - 23, 2003 / Adult Education Colloquium 7.
Slovenian Institute for Adult Education, Ljubljana, 120–135.
ISBN 961-6130-60-9.
Fulltext not available.
Bredl, Klaus,
Lehner, Franz,
Gruber, Hans 
and
Strasser, Josef
(2004)
Kompetenzentwicklung bei Unternehmensberatern.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Heid, Helmut and
Meier, Bettina, (eds.)
Kapital und Kompetenz : Veränderungen der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus erziehungswissenschaftlicher Sicht.
VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 176–186.
ISBN 3-8100-3565-3.
Fulltext not available.
Boshuizen, Henny P. A.,
Bromme, Rainer and
Gruber, Hans 
(2004)
On the long way from novice to expert and how travelling changes the traveller.
In:
Boshuizen, Henny P. A. and
Bromme, Rainer and
Gruber, Hans, (eds.)
Professional learning : gaps and transitions on the way from novice to expert.
Kluwer, Dordrecht, 3–8.
ISBN 1-402-02066-X print, 1-402-02094-5 e-book.
Fulltext not available.
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
,
Hinkofer, Ludwig and
Mandl, Heinz
(2004)
Overcoming problems of knowledge application and transfer. Development, implementation and evaluation of an example-based instructional approach in the context of vocational school training in business administration.
In:
Boshuizen, Henny P. A. and
Bromme, Rainer and
Gruber, Hans, (eds.)
Professional learning : gaps and transitions on the way from novice to expert.
Kluwer, Dordrecht, 49–70.
ISBN 1-402-02066-X print, 1-402-02094-5 e-book.
Fulltext not available.
Harteis, Christian,
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar and
Gruber, Hans 
(2004)
Selbstbestimmung im Arbeitsalltag.
Unterrichtswissenschaft 32 (2), 128–142.
Fulltext not available.
Harteis, Christian,
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar and
Gruber, Hans 
(2004)
Self-determination in daily working life.
In:
Radovan, Marko and
Đorđević, Neda and
Ličen, Nives, (eds.)
Current issues in adult learning and motivation: Ljubljana, October 22 - 23, 2003 / Adult Education Colloquium 7.
Slovenian Institute for Adult Education, Ljubljana, 212–221.
ISBN 961-6130-60-9.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2004)
Vorwort.
In:
Schneider, Jutta, (ed.)
Bildung im Netz ohne Altersschranken: Grundlagen, Chancen, Perspektiven.
VDM-Verl. Müller, Düsseldorf, p. 7.
ISBN 3-86550-035-8.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian,
Heid, Helmut and
Meier, Bettina
(2004)
Vorwort.
In:
Gruber, Hans and
Harteis, Christian and
Heid, Helmut and
Meier, Bettina, (eds.)
Kapital und Kompetenz: Veränderungen der Arbeitswelt und ihre Auswirkungen aus erziehungswissenschaftlicher Sicht.
VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 7–10.
ISBN 3-8100-3565-3.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Degner, Stefan and
Lehmann, Andreas C.
(2004)
Why do some commit themselves in deliberate practice for many years – and so many do not? Understanding the development of professionalism in music.
In:
Radovan, Marko and
Đorđević, Neda and
Ličen, Nives, (eds.)
Current issues in adult learning and motivation: Ljubljana, October 22 - 23, 2003 / Adult Education Colloquium 7.
Slovenian Institute for Adult Education, Ljubljana, 222–235.
ISBN 961-6130-60-9.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Rehrl, Monika and
Bagusat, Marion
(2004)
Wie tragfähig ist das Konzept des selbstgesteuerten Lernens in der beruflichen Ausbildung?
In:
Wosnitza, Marold and
Frey, A. and
Jäger, S., (eds.)
Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik : wissenschafliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert.
Erziehungswissenschaften, 16.
Verlag Empirische Pädagogik, Landau, 87–100.
ISBN 3-937333-00-2.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Rehrl, Monika
(2004)
Wissensmanagement und Expertise.
In:
Reinmann, Gabi and
Mandl, Heinz, (eds.)
Psychologie des Wissensmanagements : Perspektiven, Theorien und Methoden.
Hogrefe, Göttingen, 79–88.
ISBN 978-3801718152 print, 3-8017-1815-8 e-book.
Fulltext not available.
2003
Gruber, Hans 
and
Rehrl, Monika
(2003)
Bedingungen zur Stimulation von Kompetenzentwicklung.
In:
Gruber, Thomas G., (ed.)
Berufsbildung für eine globale Gesellschaft : Perspektiven im 21. Jahrhundert/ 4. BiBB-Fachkongress 2002.
Bertelsmann, Bielefeld.
ISBN 3-7639-1008-5.
Fulltext not available.
Roesch, A.,
Gruber, Hans 
,
Hawelka, Birgit,
Hamm, H.,
Arnold, N.,
Popal, H. and
Stolz, W.
(2003)
Computer assisted learning in medicine: A long-term evaluation of the "Practical Training Programme Dermatology 2000".
Medical Informatics and the Internet in Medicine 28 (3), 147–159.
Fulltext not available.
Waldmann, Michael R.,
Renkl, Alexander and
Gruber, Hans 
(2003)
Das Dreieck von Begabung, Wissen und Lernen.
In:
Schneider, Wolfgang and
Knopf, M., (eds.)
Entwicklung, Lehren und Lernen. Zum Gedenken an Franz Emanuel Weinert.
Hogrefe, Göttingen, 219–233.
ISBN 3-8017-1788-7.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Leutner, Detlev
(2003)
Die kompetente Lehrperson als Multiplikator von Innovation.
In:
Gogolin, Ingrid and
Tippelt, Rudolf, (eds.)
Innovation durch Bildung : Beiträge zum 18. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft.
Leske + Budrich, Opladen, 263–274.
ISBN 3-8100-3859-8.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Festner, Dagmar,
Harteis, Christian,
Meier, Bettina,
Meling, P. and
Stamouli, Elena
(2003)
Evaluation von Online-Seminaren – warum und wie?
In:
Apel, Heino and
Kraft, Susanne, (eds.)
Online lehren : Planung und Gestaltung netzbasierter Weiterbildung.
Bertelsmann, Bielefeld, 261–274.
ISBN 3-7639-1865-5 (print u. elektron.).
Fulltext not available.
Degner, Stefan,
Lehmann, Andreas C. and
Gruber, Hans 
(2003)
Expert learning in the domain of jazz guitar music.
In:
Kopiez, R. and
Lehmann, Andreas C. and
Wolther, I. and
Wolf, C., (eds.)
Proceedings of the 5th Triennial ESCOM Conference.
Hannover University of Music and Drama, Hannover, 384–388.
ISBN 3-931852-67-9.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2003)
Hörbarer Klang.
Saitenspiel 43, p. 276.
Fulltext not available.
Minnameier, Gerhard,
Erpenbeck, John,
Gruber, Hans 
and
Rehrl, Monika
(2003)
Lebensbegleitendes Lernen - die Bedeutung des beruflichen Erfahrungslernens für die Kompetenzentwicklung. Arbeitskreis 3.4. Facetten der Kompetenz und die Frage nach ihrer Entwicklung.
In:
Gruber, Thomas G., (ed.)
Berufsbildung für eine globale Gesellschaft : Perspektiven im 21. Jahrhundert/ 4. BiBB-Fachkongress 2002.
Bertelsmann, Bielefeld, 41ff.
ISBN 3-7639-1008-5.
Fulltext not available.
Winkler, C. and
Gruber, Hans 
(2003)
Präsenzphasen in Online-Weiterbildungen.
In:
Apel, Heino and
Kraft, Susanne, (eds.)
Online lehren.
Bertelsmann, Bielefeld, 117–123.
ISBN 3-7639-1865-5 (print u. elektron.).
Fulltext not available.
Bauer, Johannes,
Festner, Dagmar,
Harteis, Christian,
Gruber, Hans 
and
Heid, Helmut
(2003)
The role of epistemological beliefs for workplace learning.
In:
Work and lifelong learning in different contexts : 3rd international Conference on researching work and learning. Proc. book VI.
University of Tampere, Department of Education, Tampere, pp. 20-28.
Fulltext not available.
Lerche, Thomas and
Gruber, Hans 
(2003)
Virtual learning in educational science.
In:
Nistor, Nicolae and
English, S. and
Wheeler, S. and
Jalobeanu, M., (eds.)
Toward the virtual university : international online perspectives.
Information Age Pub, Greenwich, Conn., 159–173.
ISBN 1-931576-93-9( (print), 978-1-931576-93-2 (ebook).
Fulltext not available.
Klieme, Eckhard,
Avenarius, Hermann,
Blum, Werner,
Döbrich, Peter,
Gruber, Hans 
,
Prenzel, Manfred,
Reiss, Kristina,
Riquarts, Kurt,
Rost, Jürgen,
Tenorth, Heinz-Elmar and
Vollmer, Helmut J.
(2003)
Zur Entwicklung nationaler Bildungsstandards. Eine Expertise.
BMBF, Berlin.
Fulltext not available.
Klieme, Eckhard,
Avenarius, Hermann,
Blum, Werner,
Döbrich, Peter,
Gruber, Hans 
,
Prenzel, Manfred,
Reiss, Kristina,
Riquarts, Kurt,
Rost, Jürgen,
Tenorth, Heinz-Elmar and
Vollmer, Helmut J.
(2003)
Zur Entwicklung nationaler Bildungsstandards. Grundpositionen einer Expertise.
Forum E 56 (5), pp. 7-11.
Fulltext not available.
2002
Stolz, W.,
Roesch, A.,
Popal, H.,
Arnold, N.,
Gruber, Hans 
,
Burgdorf, W. and
Landthaler, Michael
(2002)
Dermatology Course 2000: An interactive multimedia dermatology course for students. Programme description and first results.
In:
Burg, Günter, (ed.)
Telemedicine and teledermatology.
Current problems in dermatology, 32.
Karger, Basel, 196–201.
ISBN 978-3-8055-7463-1.
Fulltext not available.
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
,
Hinkofer, Ludwig,
Mandl, Heinz and
Renkl, Alexander
(2002)
Fostering applicable and transferable knowledge in the domain of accounting – studies on example-based learning.
In:
Beck, Klaus, (ed.)
Teaching-learning processes in vocational education : foundations of modern training programmes.
Lang, Frankfurt, 299–317.
ISBN 978-3631395486.
Fulltext not available.
Bredl, Klaus,
Lehner, Franz,
Gruber, Hans 
and
Strasser, Josef
(2002)
Kompetenzerwerb von Consultants in der Unternehmensberatung.
In:
Hofmann, Georg Rainer and
Alm, W., (eds.)
Management der Mitarbeiter-Expertise in IT-Beratungsunternehmen; Tagungsband zur Multi-Konferenz Wirtschaftsinformatik , 9.-11.9.2002 Nürnberg.
Schriftenreihe des Labors für Informations- und Wissensbewertungssysteme..
FH Aschaffenburg, 46–58.
ISBN 3-9808791-0-0.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Festner, Dagmar,
Harteis, Christian,
Meier, Bettina,
Meling, P.,
Stamouli, Elena and
Winkler, C.
(2002)
Selbstgesteuertes Lernen in internetbasierten Weiterbildungsveranstaltungen.
In:
Kraft, Susanne, (ed.)
Selbstgesteuertes Lernen in der Weiterbildung.
Schneider-Verl. Hohengehren, Baltmannsweiler, 214–221.
ISBN 3-89676-617-1.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(2002)
Situiertes Lernen in multimedialen Lernumgebungen.
In:
Issing, Ludwig J. and
Klimsa, Paul, (eds.)
Information und Lernen mit Multimedia und Internet : Lehrbuch für Studium und Praxis. 3. Aufl.
Beltz, Psychologie-Verlags-Union, Weinheim, pp. 138-148.
ISBN 3-621-27449-9.
Fulltext not available.
2001
Gruber, Hans 
(2001)
Acquisition of expertise.
In:
Smelser, Neil J. and
Baltes, Paul B., (eds.)
International encyclopedia of the social & behavioral sciences.
Elsevier, Amsterdam, 5145–5150.
ISBN 0-08-043076-7 (print) 978-0-08-043076-8 (ebook).
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2001)
Analyse von Tacit Knowledge in der Kompetenzforschung.
In:
Straka, Gerald A. and
Stöckl, M., (eds.)
Wie kann 'Tacit Expertise' explizit gemacht werden? Konzepte, Verfahren, empirische Befunde zum Management von Wissen.
Univ. Bremen, Institut Technik & Bildung, Bremen, 21–39.
ISBN 978-3887225049.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(2001)
Apprenticeship and school learning.
In:
Smelser, Neil J. and
Baltes, Paul B., (eds.)
International encyclopedia of the social & behavioral sciences.
Elsevier, Amsterdam, 601–604.
ISBN 0-08-043076-7 (print) 978-0-08-043076-8 (ebook).
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2001)
Die Entwicklung von Expertise.
In:
Franke, Guido, (ed.)
Komplexität und Kompetenz : ausgewählte Fragen der Kompetenzforschung.
Bertelsmann, Bielefeld, 309–326.
ISBN 978-3763909490.
Fulltext not available.
Weinberger, Armin,
Lerche, Thomas,
Mandl, Heinz and
Gruber, Hans 
(2001)
Ein virtuelles Hochschulseminar zu Empirische Erhebungs- und Auswertungsverfahren.
In:
Reinmann-Rothmeier, Gabi, (ed.)
Virtuelle Seminare in Hochschule und Weiterbildung : drei Beispiele aus der Praxis.
Huber, Bern, 107–130.
ISBN 978-3456835693.
Fulltext not available.
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
,
Hinkofer, Ludwig,
Mandl, Heinz and
Renkl, Alexander
(2001)
Entwicklung und Optimierung eines beispielbasierten Instruktionsansatzes zur Überwindung von Problemen der Wissensanwendung in der kaufmännischen Erstausbildung.
In:
Beck, Klaus and
Krumm, Volker, (eds.)
Lehren und Lernen in der beruflichen Erstausbildung : Grundlagen einer modernen kaufmännischen Berufsqualifizierung.
Leske + Budrich, Opladen, 369–387.
ISBN 978-3810030559.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Stark, Robin and
Renkl, Alexander
(2001)
Lehren und Lernen für Transfer.
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Beiheft (16), 72–78.
Fulltext not available.
2000
Gruber, Hans 
,
Hawelka, Birgit,
Popal, H.,
Landthaler, Michael and
Stolz, W.
(2000)
Einsatz und Evaluation des multimedialen Lernprogramms Derma2000.
In:
Lehner, Franz and
Maier, Ronald, (eds.)
Electronic Business und Multimedia.
Gabler Edition Wissenschaft : Multimedia und Telekooperation.
Dt. Univ.-Verl., Wiesbaden, 301–324.
ISBN 978-3824472451.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(2000)
Erfahrung erwerben.
In:
Harteis, Christian and
Heid, Helmut and
Kraft, Susanne, (eds.)
Kompendium Weiterbildung. Aspekte und Perspektiven betrieblicher Personal- und Organisationsentwicklung.
Leske + Budrich, Opladen, 121–129.
ISBN 3-8100-2578-X.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
,
Renkl, Alexander,
Stark, Robin and
Hinkofer, Ludwig
(2000)
Förderung des Erwerbs anwendbaren Wissens. Studien zur Optimierung beispielbasierten Lernens.
In:
Beck, Klaus, (ed.)
Lehr-Lern-Prozesse in der kaufmännischen Erstausbildung : ein Schwerpunktprogramm der Deutschen Forschungsgemeinschaft DFG ; Kurzberichte und Bibliographie = Teaching-learning-processes in initial business education.
Verlag Empirische Pädagogik, Landau, 89–100.
ISBN 3933967244.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(2000)
Instructional psychology and the gifted. 2nd. ed.
In:
Heller, Kurt and
Mönks, Franz J. and
Sternberg, Robert J. and
Subotnik, R., (eds.)
The international handbook of giftedness and talent.
Elsevier, Amsterdam, 383–396.
ISBN 978-0080437965 (print), 0-08-043796-6 (ebook).
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(2000)
Instruktionale Effekte beim Lernen mit Lösungsbeispielen im Bereich Ökonomie.
In:
Metzger, Christoph and
Seitz, Hans and
Eberle, F., (eds.)
Wirtschaftliche und rechtliche Bildung an der Schwelle zum neuen Jahrtausend. Rückblick und Ausblick.
Verlag des Schweizerischen Kaufmännischen Verbandes, Zürich, 383–399.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Mandl, Heinz and
Renkl, Alexander
(2000)
Was lernen wir in Schule und Hochschule: Träges Wissen?
In:
Mandl, Heinz and
Gerstenmeier, J., (eds.)
Die Kluft zwischen Wissen und Handeln : empirische und theoretische Lösungsansätze.
Hogrefe, Göttingen, 139–156.
ISBN 978-3-8017-1338-6.
Fulltext not available.
1999
Stolz, W.,
Popal, H.,
Gläßl, A.,
Segerer, J.,
Kirchberger, F.,
Gruber, Hans 
and
Landthaler, Michael
(1999)
Dermatologie-Praktikum-2000. Ein interaktives multimediales Lernprogramm in einer virtuellen Klinik.
In:
Lehner, Franz and
Nikolaus, Ulrich, (eds.)
Multimediales Lernen.
Gabler Edition Wissenschaft : Multimedia und Telekooperation.
Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 121–135.
ISBN 978-3824469932.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(1999)
Erfahrung als Grundlage beruflicher Kompetenz.
In:
Hacker, Winfried, (ed.)
Schwerpunktthema "Zukunft gestalten" : Bericht über den 41. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Dresden 1998.
Pabst, Lengerich, 255–263.
ISBN 3933151902.
Fulltext not available.
Harteis, Christian,
Gruber, Hans 
and
Gallenberger, Wolfgang
(1999)
Implementation of Internet-Based Courses in an University Curriculum.
In:
Nistor, Nicolae and
Jalobeanu, M., (eds.)
Romanian Internet Learning Workshop : Internet as a vehicle for teaching.
Teacher´s House Cluj Publisher, Cluj-Napoca, 167–183.
ISBN 973-99287-4-9.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1999)
Instruktionale Maßnahmen zur Förderung des Wissenserwerbs in der kaufmännischen Erstausbildung.
In:
Tramm, T. and
Sembill, Detlef and
Klauser, F. and
John, E. G., (eds.)
Professionalisierung kaufmännischer Berufsbildung : Beiträge zur Öffnung der Wirtschaftspädagogik für die Anforderungen des 21. Jahrhunderts.
Lang, Frankfurt, 215–230.
ISBN 978-3631347638.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Stark, Robin,
Renkl, Alexander,
Gruber, Hans 
and
Woebcken, Martina
(1999)
Kaufmännisches Rechnen: Lernen mit Lösungsbeispielen.
In:
Schelten, Andreas and
Sloane, P. F. E. and
Straka, Gerald A., (eds.)
Berufs- und Wirtschaftspädagogik im Spiegel der Forschung : Forschungsberichte des DGfE-Kongresses 1998.
Leske + Budrich, Opladen, pp. 133-142.
ISBN 3-8100-2316-7.
Fulltext not available.
Gallenberger, Wolfgang,
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian and
Stamouli, Elena
(1999)
Learning with New Media as a Cognitive Tool.
In:
Nistor, Nicolae and
Jalobeanu, M., (eds.)
Romanian Internet Learning Workshop : Internet as a vehicle for teaching.
Teacher´s House Cluj Publisher, Cluj-Napoca, 55–64.
ISBN 973-99287-4-9.
Fulltext not available.
Gallenberger, Wolfgang,
Gruber, Hans 
,
Harteis, Christian,
Heid, Helmut and
Kraft, Susanne
(1999)
Lehren und Lernen mit neuen Medien.
In:
Lehner, Franz and
Braungart, Georg and
Hitzenberger, Ludwig, (eds.)
Multimedia.
Gabler-Edition Wissenschaft : Multimedia und Telekooperation.
Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 259–271.
ISBN 978-3824467624.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(1999)
Mustererkennung und Erfahrungswissen.
In:
Fischer, Martin R., (ed.)
Zwischen Erfahrung und Beweis - medizinische Entscheidungen und Evidence-Based Medicine.
Huber, Bern, 25–52.
ISBN 978-3456829746.
Fulltext not available.
Renkl, Alexander,
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(1999)
Situated learning in instructional settings: From euphoria to feasibility.
In:
Bliss, Joan and
Säljö, Roger and
Light, Paul, (eds.)
Learning sites : social and technological resources for learning.
Pergamon/Elsevier, Amsterdam, 101-9;268-70.
ISBN 0-08-043350-2.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz and
Gruber, Hans 
(1999)
Transferforschung.
In:
Kaiser, Franz-Josef and
Pätzold, Günter, (eds.)
Wörterbuch Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2. Aufl.
Klinkhardt, Bad Heilbrunn, pp. 465-466.
ISBN 3-7815-1413-7.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(1999)
Wie denken und was wissen Experten?
In:
Gruber, Hans and
Mack, W. and
Ziegler, Albert, (eds.)
Wissen und Denken.
Kognitionswissenschaft.
Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 193–209.
ISBN 3-8244-4327-9.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(1999)
Wissen.
In:
Perleth, Christoph and
Ziegler, Albert, (eds.)
Pädagogische Psychologie : Grundlagen und Anwendungsfelder.
Huber, Bern, 94–102.
ISBN 978-3456832531.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Mack, W. and
Ziegler, Albert
(1999)
Wissen und Denken: Eine problematische Beziehung.
In:
Gruber, Hans and
Mack, W. and
Ziegler, Albert, (eds.)
Wissen und Denken. Beiträge aus Problemlösepsychologie und Wissenspsychologie.
Kognitionswissenschaft.
Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 7–16.
ISBN 3-8244-4327-9.
Fulltext not available.
1998
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
,
Renkl, Alexander and
Mandl, Heinz
(1998)
14. Lernen mit Lösungsbeispielen in der kaufmännischen Erstausbildung. Versuche der Optimierung einer Lernmethode.
In:
Beck, Klaus and
Dubs, Rolf, (eds.)
Kompetenzentwicklung in der Berufserziehung : kognitive, motivationale und moralische Dimensionen kaufmännischer Qualifizierungsprozesse.
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik: Beihefte, 1 (14).
Steiner, Stuttgart, 24–37.
ISBN 3-515-07408-2.
Fulltext not available.
1997
Mandl, Heinz,
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1997)
Förderung von Handlungskompetenz durch komplexes Lernen.
In:
Krüger, Heinz-Hermann, (ed.)
Bildung zwischen Staat und Markt: [Hauptdokumentationsband zum 15. Kongreß der DGfE an der Martin-Luther-Universität in Halle-Wittenberg 1996].
Leske + Budrich, Opladen, 25–26.
ISBN 3-8100-1784-1.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1997)
Lernen und Lehren mit dem Computer.
In:
Weinert, Franz E., (ed.)
Psychologie der Erwachsenenbildung. Enzyklopädie der Psychologie, D/I/4.
Hogrefe, Goettingen, 437–467.
ISBN 3-8017-0532-3.
Fulltext not available.
1996
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(1996)
Das Entstehen von Expertise.
In:
Hoffmann, Joachim and
Kintsch, Walter, (eds.)
Lernen. Enzyklopädie der Psychologie, C/II/7.
Hogrefe Verlag für Psychologie, Göttingen, 583–615.
ISBN 3-8017-0536-6.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Ziegler, Albert
(1996)
Expertise als Domäne psychologischer Forschung.
In:
Gruber, Hans and
Ziegler, Albert, (eds.)
Expertiseforschung : theoretische und methodische Grundlagen.
Westdeutscher Verlag, Opladen, 7–16.
ISBN 3-531-12764-0.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(1996)
Expertise und Erfahrung.
In:
Gruber, Hans and
Ziegler, Albert, (eds.)
Expertiseforschung : theoretische und methodische Grundlagen.
Westdeutscher Verlag, Opladen, 18–34.
ISBN 3-531-12764-0.
Fulltext not available.
Stark, Robin,
Gruber, Hans 
,
Graf, Markus,
Renkl, Alexander and
Mandl, Heinz
(1996)
Komplexes Lernen in der kaufmännischen Erstausbildung. Kognitive und motivationale Aspekte.
In:
Beck, Klaus, (ed.)
Lehr-Lern-Prozesse in der kaufmännischen Erstausbildung : Wissenserwerb, Motivierungsgeschehen und Handlungskompetenzen.
Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik: Beihefte, 13.
Steiner, Stuttgart, 23–36.
ISBN 3-515-06938-0.
Fulltext not available.
Renkl, Alexander,
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(1996)
Kooperatives problemorientiertes Lernen in der Hochschule.
In:
Lompscher, Joachim and
Mandl, Heinz, (eds.)
Lehr- und Lernprobleme im Studium : Bedingungen und Veränderungsmöglichkeiten.
Huber, Bern, 131–147.
ISBN 3-456-82725-3.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1996)
Learning to apply: From "school garden instruction" to technology-based learning environments.
In:
Vosniadou, Stella and
Corte, E. de and
Glaser, R. and
Mandl, Heinz, (eds.)
International perspectives on the design of technology-supported learning environments.
Erlbaum, Mahwah, NJ, 307–321.
ISBN 978-0805818536.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
(1996)
Stichwörter Befragungsmethoden; Darbietung; Fragebogen; Gedächtnis, episodisches; Gedächtnis, semantisches; Instruktion; Interview; Längsschnittuntersuchung; Querschnittuntersuchung; Rekognition; Wissensdiagnostik; Wissensquellen.
In:
Strube, Gerhard and
Becker, B. and
Freska, C. and
Hahn, U. and
Palm, G. and
Opwis, Klaus, (eds.)
Wörterbuch der Kognitionswissenschaft.
Klett-Cotta, Stuttgart.
ISBN 3608917055.
Fulltext not available.
1995
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1995)
Mental models of complex systems: When veridicality decreases functionality.
In:
Zucchermaglio, Cristina and
Bagnara, Sebastiano and
Stucky, Susan U., (eds.)
Organizational learning and technological change [proceedings].
NATO ASI series : Ser. F, Computer and systems sciences, 141.
Springer, Berlin, 102–111.
ISBN 978-3540589174.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Law, Lai-Chong,
Mandl, Heinz and
Renkl, Alexander
(1995)
Situated learning and transfer.
In:
Reimann, Peter and
Spada, Hans, (eds.)
Learning in humans and machines : towards an interdisciplinary learning science.
Pergamon, Oxford, 168–188.
ISBN 978-0080425696.
Fulltext not available.
1994
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1994)
Knowledge application in complex situations.
In:
Vosniadou, Stella and
Corte, E. de and
Mandl, Heinz, (eds.)
Technology-based learning environments : psychological and educational foundations [proceedings].
Springer, Berlin, 40–47.
ISBN 978-3540582533.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1994)
Neue Lehrkonzepte für die Hochschule.
In:
Häberle, G. and
Schmirber, G., (eds.)
Zur Zukunft der Hochschullehre - Möglichkeiten zu ihrer Verbesserung.
Akademie f. Politik u. Zeitgeschehen, München, 73–81.
ISBN 3-88795-106-9.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1994)
Perspektiven der Hochschullehre.
In:
Seibert, Norbert and
Serve, Helmut J., (eds.)
Bildung und Erziehung an der Schwelle zum dritten Jahrtausend : multidisziplinäre Aspekte, Analysen, Positionen, Perspektiven.
PimS-Verl., Muenchen, 1271–1283.
ISBN 978-3927999060.
Fulltext not available.
1993
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1993)
Das träge Wissen.
Psychologie heute 20 (9), 64–69.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Renkl, Alexander,
Mandl, Heinz and
Reiter, Wilfried
(1993)
Exploration strategies in an economics simulation game.
In:
Towne, Douglas M. and
Jong, Ton de and
Spada, Hans, (eds.)
Simulation based experiential learning.
NATO ASI series. Series F, Computer and systems sciences, 122.
Springer, Berlin, 225–233.
ISBN 978-0387572765.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1993)
Kontextualisierung von Expertise.
In:
Mandl, Heinz and
Dreher, M. and
Kornadt, H.-J., (eds.)
Entwicklung und Denken im kulturellen Kontext.
Hogrefe, Göttingen, 203–227.
ISBN 3-8017-0681-8.
Fulltext not available.
Mandl, Heinz,
Gruber, Hans 
and
Renkl, Alexander
(1993)
Misconceptions and knowledge compartmentalization.
In:
Strube, Gerhard and
Wender, K. F., (eds.)
The cognitive psychology of knowledge.
North-Holland, Amsterdam, 161–176.
ISBN 0-444-89942-1.
Fulltext not available.
1992
Gold, Andreas and
Gruber, Hans 
(1992)
Alt und Jung: Das Erinnern räumlicher Konstellationen.
In:
Montada, Leo, (ed.)
Bericht über den 38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Trier 1992. Bd. 1.
Hogrefe, Göttingen, p. 386.
ISBN 3-8017-0663-X.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
and
Mandl, Heinz
(1992)
Begabung und Expertise.
In:
Hany, Ernst A. and
Nickel, Horst, (eds.)
Begabung und Hochbegabung : theoretische Konzepte - empirische Befunde - praktische Konsequenzen.
Huber, Bern, 59–73.
ISBN 3-456-82307-X.
Fulltext not available.
Gruber, Hans 
,
Mandl, Heinz,
Renkl, Alexander,
Schreiber, Walter H. and
Weidenmann, Bernd
(1992)
Lehr- und Lernforschung: Neue Unterrichtstechnologien.
In:
Ingenkamp, Karlheinz and
Jäger, Reinhold S. and
Petillon, H. and
Wolf, B., (eds.)
Empirische Pädagogik 1970 - 1990; eine Bestandsaufnahme der Forschung in der Bundesrepublik Deutschland. Bd. 2.
Deutscher Studien-Verlag, Weinheim, 471–514.
ISBN 3892713723.
Fulltext not available.
1991
1990
Gold, A.,
Gruber, Hans 
,
Opwis, K. and
Schneider, W.
(1990)
Einfluß von Vorwissen, metakognitivem Wissen und strategischem Verhalten auf die Gedächtnisleistung: Vergleichende Analysen bei Schachexperten und -novizen.
In:
Frey, Dieter, (ed.)
Bericht über den 37. Kongreß der Deutschen Gesellschaft für Psychologie in Kiel 1990. Bd. 1.
Hogrefe, Göttingen, pp. 43-44.
ISBN 3-8017-0416-5.
Fulltext not available.
1989
This list was generated on Thu Jun 1 17:12:32 2023 CEST.